Saturday, April 29, 2017

HUJAN PAGI DI TAMAN PERTANIAN

Hujan turun dengan lebatnya pagi itu. Dan pada hari minggu sebegitu biasanya aku ke Taman Pertanian Shah Alam untuk melapangkan fikiran disamping melakukan latihan untuk kesihatan. Serba salah aku dibuatnya pada pagi itu. Nak pergi ke tidak. Nak pergi ke tidak…

Hujan masih belum berhenti. Aku nekad. Aku mengharapkan ia akan berhenti setibanya aku di tempat berkenaan. Dan kebiasaannya hujan sebegitu tidak lama. Tidak sampai ke petang. Untuk sampai ke tengah hari pun tidak. Jadi aku nekad untuk pergi ke Taman Pertanian pagi itu.

Setibanya aku di kawasan ‘hutan’ berkenaan, hujan masih turun dengan agak lebat. Dan secara kebetulan agaknya pada hari berkenaan merupakan hari dijalankan upacara lari merentas desa oleh sebuah sekolah swasta. Berpuluh-puluh buah bas telah sampai ke perkarangan tempat letak kereta di situ dan ‘memuntahkan’ ratusan pelajar untuk mengambil bahagian dalam larian berkenaan. Tanpa menghiraukan keadaan hujan yang agak lebat, para pelajar berkenaan terus ‘merempuh’ hujan untuk pergi kesuatu tempat yang dikhaskan. Tempat permulaan larian berkenaan.

Aku singgah sebentar di kedai kopi yang terletak berhampiran dengan taman berkenaan. Di situ sudah terdapat bebrapa orang guru ( dari sekolah berkenaan agaknya) yang sudah pun sampai lebih awal dan menunggu ketibaan anak murid mereka. Sungguh bertanggung jawab.

Sambil mengihrup kopi panas dan sambil menunggu hujan berhenti tentulah melayang fikiran aku mengenangkan berbagai persitiwa ketika aku masih bersekolah dulu. Clifford School Kuala Kangsar. Masih terbayang juga hari hujan sebegini ketika sekolah mengadakan larian merentas desa. ‘We’ll start at eight o’clock sharp. Rain or shine’ kata Mr Potter, Pengetua sekolah pada ketika itu pada ketika diadakan perhimpunan satu minggu sebelum larian.

Hujan telah beransur berhenti di Taman Pertanian Shah Alam. Anak-anak remaja ( sekolah menengah) dari semua keturunan mula berkumpul di tempat permulaan larian. Dan aku perhatikan juga bahawa guru-guru bertugas sudah berada di tempat masing-masing memastikan larian ini berjalan dengan lancar.  Di tempat permulaan kelihatan beberapa orang VVIP. Ada juga orang putih di situ. Macam orang putih…Mungkin bapaknya (Melayu) berkahwin dengan orang putih maka jadilah dia macam orang putih. Mungkin juga dia yang punya sekolah berkenaan, fikir aku.

Sah dia yang punyai sekolah ini. Mungkin juga dia pewaris sekolah ini dari bapanya. Aku katakan begitu kerana dia diberikan penghormatan untuk memulakan larian. Dan tentulah para pelajar dan para guru begitu bersemangat untuk memulakan larian apabila melihatkan minat yang begitu tinggi yang ditunjukkan oleh CEO berkenaan dan para pentadbir sekolah yang lain.

Aku terfikir lagi. Apakah bangsa Malaysia ini masih memerlukan orang putih untuk mentadbirkan bangsa kita. Aku teringat ketika masih bersekolah dulu yang mana pengetuanya terdiri dari orang putih. Setiap tahun keputusan peperiksaan Senior Cambridge agak cemerlang, walaupun pada ketika itu kami berada dalam keadaan serba kekurangan. Dan bukan cemerlang dalam lapangan pelajaran sahaja, malah dalam lapangan sukan pun Cliffor School Kuala Kangsar mengungguli berbagai lapangan sukan dan telah melahirkan beberapa orang jaguh sukan untuk negara seperti Abdullah Nordin ( pernah pada suatu ketika menjadi kaptain  bola sepak Malaysia disamping pemain Soh Chin Aun dan Santokh Singh)

Aku perhatikan anak-anak remaja tadi sudah mula berlari penuh dengan hilai dan ketawa seolah-olah tidak ada apa yang merunsingkan fikiran mereka, berbanding dengan apa yang difikirkan oleh ibu bapa mereka yang terpaksa menyediakan perbelanjaan yang begitu besar untuk menyekolahkan mereka di sekolah berkenaan. Aku yakin bukan jumlah yang kecil yang terpaksa ditanggung oleh keluarga mereka. Dan dari gelagat anak-anak yang berlari, yakinlah aku bahawa mereka adalah dari keluarga yang berada dan sekolah berkenaan adalah untuk anak-anak dari keluarga berada.

Kini mereka sedang berlari di permatang batas bendang yang ada di taman pertanian berkenaan. Aku hanya memerhatikan dari atas sebuah bangunan di situ yang dapat melihat dengan jelas gelagat anak-anak berkenaan. Sebenarnya apa yang ada dihadapan mata aku ketika itu merupakan bayangan yang telah aku lalui ketika aku masih kecil-kecil dulu. Deretan anak-anak yang lari itu adalah seperti aku dan kawan-kawan aku pada suatu ketika dulu melalui permatang dan batas bendang berkaki ayam untuk ke sekolah.

Disamping aku memerhatikan anak-anak yang berlari, dengan berbagai kerenah yang melucukan, tumpuan aku tentulah pada sawah yang berada di hadapan mata aku. Walaupun hanya beberapa petak bendang, namun cukup untuk melepaskan rinduku pada sawah dan bendang yang merupakan ‘gelanggang permainan’ ketika aku masih kanak-kanak.

Walaupun tidak ada kolam ternakan ikan di tepi sawah berkenaan, tidak ada pohon Dedalu tempat hinggapnya burung Merbah dan Kelicap, walaupun tidak ada pohon buluh sebagai tempat buruh Tempua bergayut, namun bendang ‘sekangkang kera’ berkenaan sudah cukup untuk menghilangkan ‘dahaga’ anak kampung yang sentiasa merindui kampung halaman yang telah ditinggalkan. Memang tidak sama sawah di Taman Pertanian ini dengan sawah yang ditinggalkan di kampung tetapi bak kata Kalam Hamidi,’ sekurang-kurangnya setitik embun di tengah padang pasir Sahara itu cukup untuk menghilangkan dahaga seorang musafir’.

Aku kagum juga dengan kerjasama yang telah dierikan oleh guru-guru di sekolah berkenaan. Tidak kelihatan langsung kejanggalan yang ditunjukkan oleh guru-guru walaupun mereka terdiri dari berbagai kaum dan keturunan. Seolah-olah mereka (guru-guru) cuba memberikan isyarat bahawa inilah satu contoh kewujudan bangsa Malaysia yang sebenar, ditilik dari segi perpaduan guru-gurunya dan juga para pelajarnya.

Aku mengesat beberapa tititsan air mata yang mengalir di pipiku. Bukan kerana sedih tetapi kerana terlalu gembira melihatkan perpaduan erat anak-anak Malaysia berlari dan bergelak ketawa dalam suasana dingin hujan pagi di Taman Pertanian.

Kepada guru-guru, didiklah anak-anak ini agar tercetus satu bangsa Malaysia yang dibanggakan. Dan hati kecil aku ingin bertanya, dari sekolah manalah agaknya anak-anak ini…

abuhassanadam

29 April 2017

1 comment:

  1. Terbaik lah sir! Blog ini deserved to be famous pada pendapat saya

    ReplyDelete