Monday, December 26, 2016

PERAHU DI AIR , PENGAYUH DI TANGAN

         Memang sudah lama aku menyimpan perasaan untuk bertemu dengan Pak Usman Awang, sasterawan negara. Malah semenjak aku mengenali sastera, semenjak itulah aku amat ‘mengidam’ untuk berjumpa dengan ‘orangnya’.

         Tahun 60an kita merasakan amat rapat diri kita dengan para sastrawan tanah air kerana akhbar-akkbar Melayu pada ketika itu seperti Utusan Zaman, Mengguan Malaysia dan Berita Minggu memamaprkan berita-berita dan rencana yang berkaitan dengan sastera dan sastrawan seperti Keris Mas, A. Samad Ismail dll. Memang tak sahlah perjalanan hari minggu sekiranya tidak membaca ketiga-tiga akhbar berkenaan.

         Dan kebiasaannya, aku akan baca setiap muka surat akhbar berkenaan. Dan amat berbeza dengan keadaan pada hari ini. Sudah banyak tahun aku tidak membaca akhbar-akhbar di atas yang berlegar di Malaysia kini. Aku tahu apa sebabnya aku tidak berminat untuk membaca akhbar-akhbar berkenaan kini sedangkan akhbar-akhbar berkenaanlah yang menjadi ‘teman’ tatkala sunyi pada hujung minggu waktu dulu-dulu.

         Dan berita mengenai Pak Usman Awang akan muncul hampir setiap minggu. Samada dalam bentuk sajak atau Cerpen ataupun rencana. Dan tidak cukup dengan paparan di akhbar, muncul pula drama radionya. Aku tak dapat melupakan drama ‘Serunai Malamnya’ yang dilakonkan oleh Saudara Azhar Ahmad dan Adibah Amin. Memang khayal anak muda seperti aku mengikuti drama romantis berkenaan tetapi penuh dengan pengajaran dan falsafah.

         Rencana Pak Usman Awang akan muncul di hampir setiap keluaran Dewan Masyarakat. Begitu jugalah dengan sajak-sajaknya. Melalui sajak-sajak dan cerpenya itulah aku semacam ‘rapat’ dengan Pak Usman Awang sedangkan aku belum pernah bertemu muka dan bertentang mata dengan beliau. Pernah aku mengirimkan kad Selamat Hari Raya kepadanya dan tidak lama selepas itu aku mendapat balasan. Aku cukup gembira menerima balasan kad Selamat Hari Raya beliau. Lantas aku abadikan dalam album ku.

         Tahun 60an, para sasterawan sememangnya menjadi gilaan anak muda seperti aku disamping meminati lagu-lagu pop yeh yeh 60an. Sastera dan sasterawan terhad kepada golongan ‘elit’ Melayu yang baru muncul seperti para mahasiswa ( yang boleh dibilang dengan jari) pada ketika itu dan para guru muda yang lulus dari maktab perguruan. Sedangkan lagu-lagu pop diminati oleh setiap lapisan anak muda samada yang terpelajar atau pun yang kurang terpelajar.

         Aku memberanikan diri aku untuk berjumpa dan bertemu muka dengan Pak Usman Awang setelah puluhan rencana aku tersiar dalam akhbar Berita Harian/ Berita Minggu, Mingguan Malaysia dan Dewan Masyarakat. Tambah meyakinkan aku lagi ialah apabila Berita Minggu sudah sanggup menyiarkan sajak-sajak aku di dada akhbar mereka. Hasrat aku untuk bertemu dengan Sasterawan Negara sudah ‘membara’. Ketika itu beliau bertugas sebagai pegawai di Dewan Bahasa Dan Pustaka.

         Aku mengetuk pintu biliknya. Beliau bangun berdiri menyambut kedatangan aku. Memang aku beritahu setiausahanya yang aku akan datang. Senyuman mengiri tangan yang berjabat salam antara aku dan dia. Luar biasa ‘aura’ Pak Usman Awang, bisik hati kecil aku. Dia lantas mempersilakan aku duduk lantas memberikan pujian terhadap sajak aku yang baru saja diterbitkan oleh Berita Minggu pada ketika itu.

         “Mana boleh tanding sajak Pak Usman. Saya kan masih cempedak di luar pagar…’ jawab aku. Dan pada ketika itu mahu rasanya aku mendeklamasikan sajak-sajaknya seperti ‘Ke Makam Bonda’, ‘Bunga Poppy’, ‘Hadiah’, ‘Sebiji Bintang di Langit Zaman’ untuk membuktikan yang aku adalah peminat tegar beliau.

         Dia tidak menjawab sekadar merenung tepat ke mata ku sambil tersenyum dengan ‘senyuman’ yang boleh memikat ribuan wanita. Kami berbincang tentang banyak perkara selepas itu. Tentulah aku tidak akan melepaskan peluang keemasan yang ‘terhidang’ di hadapan aku pada ketika itu. Yang menakjubkan aku pada ketika itu  ialah tentang ‘manusia’ Usman Awang yang hanya mendapat didikan formal setakat Darjah Enam sekolah Melayu (tanpa berpeluang ke university) tetapi boleh ‘melihat’ dunia secara kritikal dan dapat pula ‘mengulas’ dan ‘memberikan pandangan’ melalui sajak-sajak dan cerpen yang dihasilkannya.

         Hampir satu jam aku bersama Pak Usman Awang ataupun Tongkat Waran (nama Penanya). Aku minta diri dan mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kerana sanggup meluangkan masa berbual dengan ‘pacal yang hina’. Setelah aku membuka  pintu biliknya untuk keluar, sambil tersenyum beliau telah mengiringi pemergian aku dengan kata-kata ‘azimat’nya buat aku.

         “Perahu sudah di air dan pengayuh berada ditangan. Yang diperlukan hanya kayuh…..’ katanya sambil tersenyum lagi..

abuhassanadam

26 Disember 2016

No comments:

Post a Comment