Friday, September 2, 2016

SEMACAM TIDAK ADA TINDAKAN DARI FAMA ATAU KEMENTERIAN PERTANIAN

            Dua minggu lepas, aku balik kampung. Musim buah-buahan. Memang kampung-kampung di daerah Kuala Kangsar berpesta buah-buahan, terutamanya rambutan. Keluar sahaja Tol Kuala Kangsar sudah kelihatan rambutan masak merah ‘merembung’ (loghat Perak) di kampung Talang, Kuala Dal, Padang Assam, Batu 17, Paya Panjang, Sungai Ati….Boleh dikatakan sepanjang jalan kelihatan pohon rambutan berbuah dengan lebatnya.

            ‘Macam di Wenatchee’ kata anak aku, yang menemani aku balik kampung. Yang dimaksudkan dengan Wenatchee itu adalah sebuah tempat di Washington, California yang terkenal dengan ladang-ladang buah-buahan apples, limau, pear, plums. Dan kami pernah berada di sana dan berpengalaman juga memetik buah-buahan di sana. Sememangnya besar perbezaan antara ladang buah-buahan di Wenatchee dengan ladang buah-buahan di persekitaran Padang Rengas.

            Namun begitu, sekiranya ada usaha yang bersungguh dari pihak kerajaan, khususnya Kementerian Pertanian Malaysia pastinya dapat dijayakan. Sepanjang yang aku perhatikan, semenjak zaman kemerdekaan sehingga kini tidak ada tindakan tegas dari pihak kerajaan untuk memajukan lapangan pertanian, khususnya di kawasan Padang Rengas. Mungkin ada tetapi aku tidak nampak kesannya.

            Yang menyedihkan aku ialah kegagalan FAMA untuk membantu orang kampung mengawal harga buah-buahan. Misalnya harga rambutan di Kuala Lumpur ialah RM 7.00 sedangkan harga rambutan yang dibeli oleh pemborong di Padang Rengas ialah disekitar RM 1.20 sen sekilo. Dengan keadaan demikian tidak ada usaha yang dilakukan untuk mengait dan memetik rambutan. Dan terbiarlah rambutan di kampung aku tanpa dipetik buahnya.

            Berbeza dengan di Wenatchee sebagaimana yang aku ceritakan tadi.

            Sampai bila agaknya keadaan pertanian kita berada pada takuk lama dan mungkin jauh panggang dari api untuk kita menyamai keadaan di Wenatchee, California itu.

            Aku hanya mampu mengurut dada. Amat kecewa….

abuhassanadam
2 September 2016



Wenatchee apples

No comments:

Post a Comment