Thursday, September 8, 2016

ORANG MELAYU MESTI MAHIR BERBAHASA INGGERIS

            Aku terpaksa menyentuh isu sangat sensitif ini kepada orang Melayu. Bukan semua. Tetapi ramai yang akan melimparkan ‘kutukan’ kepada aku dengan mengatakan yang aku tidak nasionalis. Tidak patriotik. Tidak sayangkan bangsa Melayu seperti pemimpin UMNO (kononnya!!).

            Aku tak peduli cemuhan dan kutukan sedemikian. Orang putih kata, ‘ I am entitled to my opinion’. Biarlah apa orang lain kata asalkan dapat aku menyampaikan hasrat hati aku yang sudah agak lama terpendam. Sekiranya arwah bapa masih ada tentulah dia paling gembira kerana melihat aku ‘berani’ memperkatakan sesuatu yang bukan ‘milik’ ramai orang Melayu.

            Ketika ramai orang Melayu masih ‘tidur’ dalam zaman penjajahan dan ketika tuan-tuan guru agama sibuk ‘melarang’ anak Melayu agar tidak belajar disekolah Inggeris ( takut masuk Kristian), arwah bapa sering ‘berteriak’ mengatakan bahawa ‘bahasa Inggeris adalah bahasa ilmu. Seluruh dunia menggunakan bahasa Inggeris’. Malah beliau sanggup mengatakan, kalau nak hidup sempurna kenalah belajar Bahasa Inggeris. Kena belajar di sekolah orang putih…’

            Kini baru aku sedar dan amat sedar tentang kata-kata arwah bapa aku setelah aku melihat sendiri tentang kepentingan bahasa Inggeris dalam kehidupan zaman global ini. Aku pernah melihat sendiri pegawai-pegawai Melayu yang bertugas di luar negara ‘terkial-kial’ menyampaikan idea mereka menggunakan bahasa Inggeris yang tidak secara langsung merendahkan taraf pegawai Malaysia disebabkan penggunaan bahasa Inggeris yang ‘tonggang terbalik’.

            Dan cuba bayangkan keadaan di Persidangan Bangsa Bersatu apabila ada Menteri kita yang berada di  sana dan kononnya mempengerusikan satu perbincangan meja bulat atau bundar. Bolehkan agaknya mereka menyampaikan apa yang ingin mereka sampaikan apabila penggunaan bahasa Inggeris mereka ‘tonggang-terbalik’. Cuba bayangkan.

            Dan cuba bayangkan keadaan Menteri Pelajaran kita ketika berada di persidangan UNESCO. Bolehkan agaknya mereka menyampaikan sebarang idea yang bernas sekiranya penguasaan bahasa Inggeris mereka bertaraf ‘penjual sayur’ di gerai-gerai pasar malam. Jauh ‘panggang dari api’ untuk menyamakan kehebatan Saudara Anwar Ibrahim ( yang mahir berbahasa Inggeris) yang pernah menyandang jawatan Presiden UNESCO pada tahun 1992-1993.

            Terlalu banyak isu yang hendak aku sampaikan. Cukup sekadar dulu aku menyatakan bahawa orang Melayu jangan harus berdolak dalik lagi tentang penggunaan bahasa Inggeris. Jangan dipersoalkan lagi tentang penting tidaknya orang Melayu menguasai Bahasa Inggeris. Jawabnya PENTING!

            Dan jangan pula menuduh aku sebagai manusia Melayu yang tak sedar diri yang melupakan bahasa sendiri. Aku tahu dari mana asal usul. Aku tahu berperibahasa Melayu. Aku mahir dalam berpantun Melayu. Dan Bahasa Melayu aku bukan setakat lulus dengan kepujian peringkat Peperiksaan Senior Cambridge tetapi boleh bercakap loghat Perak dengan berkesan.

            Lantas tidak timbul yang aku tidak sayangkan bahasa dan bangsa aku. Kerana sayangkan bangsa Melayulah aku memberanikan diri menyeru agar orang Melayu mahir menggunakan Bahasa Inggeris.

            Terpulanglah…


abuhassanadam

8 September 2016

1 comment:

  1. Betul sekali Pak Abu, pengalaman saya satu ketika waktu saya berada di Immigrasi Kuwait utk memohon visa kerja. Kalaulah pegawai immigrasi Arab itu bertutur dlm bahasa Arab, pasti saya tdk akn faham dan sebaliknya kalau saya menjawap dgn Bahasa M'sia/Bahasa Melayu, pasti beliau jg tdk akn faham. Inilah sa'atnya Bahasa Inggeris/Bahasa International di pergunakan supaya kedua2 pihak (beliau & saya) blh faham. Kalau tdk, sampai kiahmat urusan visa itu......?????

    ReplyDelete