Friday, April 8, 2016

IMDB DAN KISAH SEORANG BENDAHARI

            Sudah banyak kali arwah bapak  mohon supaya beliau tidak lagi dilantik semula sebagai Bendahari Masjid di kampung kami. Namun ‘rayuan’ bapak tidak dipedulikan oleh ahli qariah masjid Al-Diniyah. Bapak tetap akan dipilih untuk menjadi Bendahri dalam mesyuarat yang akan diadakan, kata mereka. Tidak ada calon lain, kata kebanyakan orang kampung kepada aku, seolah-olah minta sokongan aku agar arwah bapak terus di pilih. Dan aku tidak pula menentang jikalau arwah bapak dipilih. Dan aku menyokong sangat pun tidak. Terpulanglah kepada ‘yang empunya badan’.

            Aku tak ingat sejak bila bapak mula-mula memegang jawatan Bendahari masjid Al-Diniyah Kampung Keroh Hilir. Seingat aku semenjak aku ‘mengenali’ masjid ( maknanya semenjak aku mula menjejakkan kaki di masjid ketika berumur tujuh tahun) bapak dah mula memainkan peranan penting dalam urusan masjid. Tidak pula aku tahu apa jawatan yang dipegangnya. Yang aku tahu dan dapat aku perhatikan bahawa setiap malam, bapak akan bersolat jemaah  di masjid dari Maghrib sehinggalah ‘Isya. Hampir setiap malam kecuali beliau tak sihat.

            Secara kebetulan aku bercuti di kampung dan secara kebetulan juga Masjid Al-Diniyah akan mengadakan mesyuarat agungnya. Memang sudah lama aku tidak menghadiri mesyuarat agung masjid di kampung aku. Aku hanya mendengar sayup-sayup tentang pentadbiran masjid yang dipengerusikan oleh sepupu aku juga, Ngah namanya. Cikgu Ngah atau Cikgu Radzi (arwah).Beliau seorang guru di kampung aku ketika itu ( Sekolah kebangsaan Paya Salak). Jadi oleh kerana beliau juga anak jati kampung itu maka amat sesuailah beliau dilantik sebagai Pengerusi Masjid.

            Olehkerana aku tidak berada di kampung, maka aku tidak pernah hadir mesyuarat agung masjid berkenaan. Tetapi disebabkan aku sudah berada di kampung secara kebetulan bercuti, maka aku menghadirkan diri pada malam itu. Lagipun disitulah juga dapat aku bertemu muka dengan ramai sahabat handai dan orang kampung lain.

            Aku ‘takut’ untuk bertanya arwah bapak tentang ura-ura yang ahli qariah kampung mahu memilihnya semula sebagai Bendahari. Bapak aku tidaklah segarang mana orangnya dengan anak-anak. Olehkerana hormat yang melampau kepada bapak maka, segan pula aku nak bertanya tentang hal itu. Cuma aku ada ‘merisik-risik’, bertanyakan hal demikian dengan emak. Dan mengikut kata emak sememangnya bapak dah tak ‘larat nak jaga duit masjid’. Terlalu berat tanggungjawabnya. Entah berapa puluh tahun bapak ‘menyandang’ jawatan itu. Aku pun dah lupa.

            Yang aku ingat sepanjang hayatnya ‘menjaga’ duit masjid, bapak amat berhati-hati amanah yang diberikan kepadanya. Wang masjid tidak disimpan dalam bank seperti sekarang. Bapak simpan duit dalam kain sapu tangan. Aku masih ingat lagi warna sapu tangan, tempat bapak menyimpan wang masjid. Kemerah-merahan warnanya. Bapak menyimpan sapu tangan (berserta dengan wang) dicelah-celah lipatan kain dalam almari buruk di rumah kami. Dan bapak sentiasa mengingatkan aku dan adik aku agar jangan ‘didekati’ bungkusan wang berkenaan. Amanah orang, katanya.

            Selepas solat ‘Isyak, mesyuarat bermula. Ramai orang kampung hadir. Ustaz Seman (arwah)selaku imam tetap di masjid kami  memulakan ucapan. Selepas Ustaz Seman berucap, giliran Cikgu Ngah pula. Semenjak dari kecil kami berkawan dan aku tahu Ngah tak banyak cakap. Pendiam. Dan mesyuarat bermula. Apabila sampai kepada agenda membentangkan tentang kedudukan kewangan masjid, hati aku mula berdebar. Tentulah arwah bapak yang akan membentangkan kira-kira wang keluar masuknya. Dan setahu aku bapak tidak pun membuatkan ‘balance sheet’nya.

            Aku beranggapan sedemikian mungkin sudah begitu terpengaruh dengan mesyuarat-mesyuarat yang diadakan di pejabat di Kuala Lumpur. Aku semacam sudah ‘tidak faham’ dan ‘ketinggalan’ yang mesyuarat yang aku hadiri itu adalah mesyuarat masjid di kampung aku pada awal tahun 1980an. Memang aku sudah begitu lama tidak menghadiri mesyuarat seperti itu. Aku merasa malu kepada diri aku sendiri…

            Dengan tidak berkata panjang, bapak membuka bungkus sapu tangan tempat beliau menyimpan segala wang masjid untuk ditonton oleh para jemaah. Aku anggarkan wang yang tersimpan dalam bungkusan itu adalah dalam RM 160.00. Kebanyakannya note RM 1.00 dan duit syiling. Dan sememangnya wang yang tersimpan dalam bungkusan sapu tangan bapak adalah ‘wang asli’ penderma yang menderma untuk masjid. Maknanya sekiranya sipolan menderma kepada masjid pada bulan Januari 1982 sebanyak RM 1.00 dan wang itu akan disimpan oleh bapak dalam bungkusannya dan wang itu tidak akan hilang. Maknanya wang RM 1.00 itu tetap akan ada tersimpan.

            Selepas membukan bungkusan sapu tanganya yang berisi wang masjid, bapak hanya menyerahkan majlis kepada Cikgu Ngah. Dan Cikgu Ngahlah yang menjelaskan tentang kira-kira kewangan masjid. Bapak hanya memerhatikan saja. Itulah peranannya sebagai Bendahari masjid.

            Dalam mesyuarat pada malam itu majlis memilih sekali lagi bapak sebagai Bendahari. Tetapi bapak memberitahu majlis yang dia hanya sanggup hanya setahun lagi. Dah tua katanya. Aku begitu bangga memiliki seorang bapak yang betul-betul amanah yang sentiasa berhati-hati menjaga wang yang telah diamanhkan kepadanya. Dan aku dan adik aku sentiasa diingatkan oleh arwah bapak agar sentiasa amanah.

            Sekiranya bapak masih ada lagi, apalah agaknya reaksinya terhadap kegiatan yang tidak beramanah yang dilakukan oleh para pemimpin di negara kita kini berkaitan dengan IMDB. Dan aku yakin bukan bapak aku sahaja yang begitu marah dengan perangai yang ditunjukkan oleh anak-anak kini, namun aku yakin bapak-bapak yang lain juga berperasaan begitu. Aku amat yakin..

            Kepada yang melakukan kegiatan tidak beramanah itu, ingat-ingatlah ibu bapa yang telah pergi. Ingatlah pesananmereka…

abuhassanadam
8 April 2016



            

No comments:

Post a Comment