Saturday, May 16, 2015

MR ANG CHUI PEK – “G-A-R-D-E-N”

            Tentulah aku merasakan amat bersalah sekiranya aku membiarkan ‘Hari Guru’ terlepas begitu sahaja tanpa ‘menghormati’nya dengan apa cara sekalipun. Dan kebiasaannya aku akan mengingati dan mencoretkan tentang kisah guru-guru yang pernah mengajar aku ketika di sekolah rendah, sekolah menengah, malah sampai ke peringkat university aku tentunya tidak akan meluapakan jasa guru-guru yang pernah mnegajar aku.
Hendak rasanya aku menulis ‘kisah’ semua guru-guru yang pernah ‘berdamping’ dengan aku, tetapi apakan daya ruangan yang agak terhad. Dan terpaksalah aku membuat pilihan untuk memaparkan kisah-kisah aku bersama dengan ‘cikgu-cikgu’ yang pernah mewarnai hidup aku pada masa lampau.

Cikgu Samad Kulup Seman
            Telah banyak kali aku ceritakan tentang Cikgu Samad. Aku tak dapat melupakan beliau walaupun sudah lama beliau ‘pergi’. Dia mengajar aku ketika dalam Darjah 3 Sekolah Melayu Padang Rengas.Banyak sangat peristiwa yang tidak dapat aku lupakan mengenai Cikgu Samad. Namun antara beberapa kenangan yang mengusik jiwa ialah hadiah yang diberikan oleh Cikgu Samad ketika aku mengungguli peperiksaan Darjah3. Aku dihadiahkan oleh Cikgu Samad dengan tiga buah buku tulis yang berharga 10 sen setiap satu. Masih ada lagi hadiah tersebut dalam simpanan aku dengan tulisan tangan cikgu Samad berserta dengan tandatanganya sekali. ( Didoakan roh cikgu diletakkan dikalangan orang-orang yang beriman)

Cikgu Yunus Shamsuddin
            Beliau menjadi guru Darjah 2. Aku ‘meminati’ Cikgu Yunus kerana kekemasan pakaiannya dan sisir rambutnya ala ‘P.Ramlee’. Tulisan Cikgu Yunus cantik sekali yang menyebabkan aku terpengaruh untuk mencontohi tulisan Cikgu Yunus. Peristiwa yang tidak dapat aku lupakan ialah apabila Cikgu Yunus mencubit perut aku disebabkan aku terlupa membawa buku sifir ke sekolah. ‘Kesakitan’ itu masih terasa hingga sekarang. Namun sumbangan Cikgu Yunus dalam mewarnai kehidupanku sangat sukar dilupakan.

Pak Haji Sulaiman
            Yang ‘mencelikkan’ aku dalam hal berkaitan dengan agama. Seingat aku tujuh tahun aku belajar agama dengan Pak Haji Sulaiman. Aku tamat membaca Quran tiga puluh Juzuk namun aku tidak dapat mengingati isi pelajaran yang aku pelajar dari Pak Haji Sulaiman selain daripada menghafal Sifat 20, Rukun Islam, Rukun Iman, Rukun Sembahayang dan beberpa perkara basic yang lain.Pendek kata Pak Haji Sulaiman boleh dikatakan sebagai pelita yang memberikan cahaya kepada aku dari segi kehidupan beragama.

Mr Muthusamy
           
            Guru aku ketika aku di SMC 2 (Special Malay Class 2). Banyak sumbangannya dalam mewarnai kehidupan aku. Namun yang paling aku ingati ialah kebolehannya bercerita. Terus terang aku katakan bahawa aku memintai kisah Robin Hood (sehingga sekarang) adalah disebabkan oleh Mr. Muthusamy. Apabila beliau menceritakan tentang Robin Hood dengan rakan-rakan di Sherwood Forest semacam kita berada bersama-sama dengan Little John, Friar Tuck, Maid Marrion. Begitu hebat sekali penceritaannya. Dan kesan pengajarannya terhdap diri aku ialah telah beberapa kali aku melawat Sherwood Forest di Nortingham di England. Setiap kali aku berada disitu maka aku akan teringat kepada Mr. Muthusamy.

Mr. Ang Chui Pek
            Ada tiga orang guru yang mengajar di Government English School Padang Assam, Kuala Kangsar, Perak. Mr Ang Chui Pek adalah sebagai Guru Besar disamping dua orang guru penolong ia itu Mr. Muthusamy, Mr. Lee Siew Wah (1955). Antara peristiwa yang tidak dapat aku lupakan ialah tentang Mr Ang Chui Pek menyebut perkataan ‘GARDEN’. dalam kelas “Speech Training’. Disuruhnya kami menyebut perkataan “GARDEN’ seorang demi seorang. Maka seorang demi seorang bangun dan menyebut perkataan ‘GARDEN’. Semuanya dipersalahkan oleh Mr. Ang Chui Pek. Tak betul ‘idgham’nya. Dia menyuruh kami menyebutnya sebagaimana dia menyebutnya. Terlalu pelik bunyinya dan kami tertawa. Sampai habis waktu belajar kami masih tidak dapat menyebut perkataan ‘GARDEN” sepertimana yang dikehendaki Mr Ang Chui Pek. ‘G-A-R-D-E-N”.

Prof. Martin Carnoy
           
            Ini kisah aku dengan Prof. Martin Carnoy, seorang mahaguru yang sangat aku hormati kerana kemahiran menyampaikan ilmu kepada kami ketika aku mengikuti Kursus Sarjana di Stanford University USA. Aku teringat pada suatu hari, selama dua jam beliau menyampaikan kuliahnya menyebabkan  aku hampir ‘pening’. Bukanlah aku seorang yang berpendapat begitu. Ron September seorang pelajar dari Africa Selatan juga berpendapat demikian. Kami ketawa berdekah-dekah apabila keluar dari bilik kuliah mengenangkan ‘nasib’ ketika menghadiri kuliah Prof. Martin Carnoy.

Seperti biasa beliau akan memberikan satu tajuk essei untuk ditulis berkaitan dengan falsafah Gramsci. Sekali lagi aku ‘pening’. Aku akan cuba sedaya upaya menghasilkannya. Nampaknya nasib menyebelahi aku. Dalam perjalanan pulang ke rumah di Escondido Village dari bilik kuliah, aku singgah sebentar di perpustakaan di Fakulty Undang-Undang disebabkan hujan rintik-rintik. Aku membelek-belek buku di rak-rak yang tersusun rapi. Entah macam mana ternampaklah aku buku berjodol ‘ANTONIO GRAMSCI’ antara buku-buku yang tersusun itu. Secepat kilat aku mencapai buku berkenaan dan terus membelek-beleknya. 100% isi kuliah Prof Carnoy dari buku berkenaan. Aku tersenyum lebar.

Dua hari kemudian, dengan penuh yakin aku menyerahkan essei aku kepada Prof. Carnoy. Sepenuh keyakinan, sementara rakan-rakan lain masih terkial-kial mencari bahan untuk ditulis. Kisah aku ‘terjumpa’ buku ‘Antonio Gramsci’ di perpustakaan Fakulti Undang-Undang adalah ‘rahsia’. Prof Carnoy pastinya tidak terduga yang aku boleh terjumpa buku yang ‘amat berharga’ itu buat aku dalam keadaan terdesak sedemikian.

Pada minggu berikutnya, ketika mahu memulakan kuliahnya, Prof Carnoy telah memberitahu kelas bahawa essei yang aku tulis mengenai Gramsci adalah terbaik dan patut dibaca oleh semua pelajar. Ditulisnya pada essei aku perkataan,”EXCELLENT…..CONGRATULATIONS!...…” Aku tidak ketawa. Senyum pun tidak. Tetapi geli hati kerana essei itu sebenarnya adalah merupakan semacam ‘karya sadoran’. Walaupun bukan merupakan karya ciplak tetapi idea yang aku sampaikan diambil dari buku ‘Gramsci’. Tidak banyak buku yang dirujuk. Hanya satu buku sahaja tetapi dalam senarai buku rujukan berpuluh buku aku tulis. Biasalah….Dan essei ini masih dalam simpanan aku…hingga sekarang!!......

            Dan aku yakin sehingga kini beliau tidak tahu apa yang telah berlaku kerana itu merupakan ‘Rahsia Besar’!!......

abuhassanadam
16 Mei 2015

HARI GURU

No comments:

Post a Comment