Sunday, May 10, 2015

                                                            EMAK

            Terlebih dulu aku ucapkan ‘Hari Ibu’ kepada ibu-ibu di Malaysia. Dan kepada yang masih ada ibu aku ucapkan ‘sayangilah ibumu”

            Sudah hampiir sepuluh tahun emak pergi meninggalkan aku dan bapak pula ‘menyusuli’ tiga tahun yang lampau. Terlalu banyak peristiwa berlaku antara aku dan kedua-dua ibu bapa yang menyebabkan kadang-kadang aku merasakan bahawa mereka seolah-olah masih berada disamping aku.

            Tahun 1953. Umur aku ketika itu baru lapan tahun. Darjah tiga. Hari Raya Aidil Fitri. Dan bagi budak kampung seperti aku, itulah sahaja hari yang sememangnya merupakan hari merayakan sesuatu. Pada hari rayalah kami dapat makan lemang berlaukkan rendang daging atau rendang ayam atau rendang udang. Kecualilah di majlis khenduri, selain daripada dua hari yang aku sebutkan itu, semacam tidak dapat budak kampung seperti aku menikmati makanan-makanan yang sedap dan lazat. Jadi bagi kami sebenarnya hari raya itu betul-betul membahagiakan. Betul-betul menjamu selera. Dan jikalau diukur dengan keadaan sekarang, maka anak-anak zaman ini semacam setiap hari merupakan hari raya kepada mereka.

            Selesai sahaja sembahayang sunat Aidil Fitri, aku dan beberapa rakan lain, Ani, Ngah, Mat, Bahari merancang untuk pergi ke Kuala Kangsar. Tengok wayang. Cerita Melayu tentunya. Aku lupa nama filem itu. Yang aku ingat lakonan P.Ramlee. Dan tambang bas untuk ke Kuala Kangsar, duit tiket tengok wayang, perbelanjaan makan mee di Lembah memang cukup, hasil dari ‘kutipan’ yang kami lakukan sebelah pagi sebelum pergi sembahayang. Dengan satu ringgit dapt menampung segala perbelanjaan. Tambang bas pergi balik 30 sen. Tengok wayang 40 sen dan mee satu pinggan 30 sen. Minum air sejuk. Beres.

            Persoalan yang dihadapi ialah bagaimana aku nak menjelaskan kepada emak. Emak tentu tak benarkan aku pergi tengok wayang di Kuala Kangsar. Masih kecil lagi katanya. Bila dah besar baru boleh. Semua ibu-ibu di kampung aku bersikap begitu. Jadi kami ke Kuala kangsar dengan cara ‘mencuri’ dan ‘ingkar’ ajaran ibu masing-masing. Kami dah pun bersetuju. “Biar pecah diperut jangan pecah di mulut’. Itu perjanjian rahsia antara kami.
           
            Jarang sangat atau hampir tidak pernah aku ingkar atau melawan cakap emak. Apatah lagi bersikap derhaka kepada ibu. Meninggi suara pun tidak pernak dilakukan. Kanak-kanak pada zaman itu kebanyakannya patuh kepada ajaran Pak Haji Sulaiman, guru agama di kampung aku. Mungkin sangat jauh bezanya dengan keadaan zaman ini yang sentiasa kita dengar tentang anak-anak yang menderhaka kepada ibu bapa mereka.

            Sepanjang berada dalam panggung wayang, fikiran aku tidak pernah lepas dari memikirkan tentang emak. Tentu dia tertanya-tanya ke mana aku pergi, fikir aku. Lagi pun semua orang kampung adalah kenalan belaka. Tentu emak bertanya pada Wan Meriam (ibu Ngah, Ani, Mat) sepupunya dimana gerangan kami berada. Tentu emak bertanya Wan Munah, kalau-kalau kelihatan kelibat aku dan rakan-rakan lain. Emak juga mungkin bertanya Wan Itam (emak Bahari)  tentang di mana kami berada.

            Aku pasti emak mesti buat begitu walaupun emak Ngah, emak Bahari tak buat begitu. Emak akan tanya dan tanya dan dia akan cari aku sampai dia tahu di mana aku pergi. Dan aku pulak (biasanya) sentiasa memberitahu emak ke mana aku pergi, supaya tidak menimbulkan kerisauan pada dia. Emak hanya mahu tahu di mana aku pergi. Dan tidak pula dia memarahi aku untuk bermain dengan kawan-kawan.

            Nasib baiklah pada ketika itu tidak ada lagi handphone. Kalaulah sudah ada handphone seperti hari ini pasti emak tahu aku di mana. Aku boleh tutup handphone dan boleh beri berbagai alasan mengapa handphone tertutup. Namun disebabkan sudah terlatih supaya jangan menipu atau berbohong dengan emak bapak maka keadaan sedemikian tentu tidak akan berlaku. Aku rela dipukul kerana melakukan kesalahan tetapi tidak sanggup untuk berbohong dan menipu emak atau bapak atau guru-guru yang mengajar.

            Ani, Ngah, Bahari nampak ‘relax’ saja. Mereka tak nampak risau seperti aku. Namun begitu aku tidak pula memberitahu mereka yang aku amat bimbang kerana tidak memberitahu ibu tentang pemergian ke Kuala Kangsar itu. Aku pura-pura ‘steady’ tetapi dalam hati macam nak ‘runtuh’. Tak tahu lagi hukuman yang akan diterima daripada emak nanti. Pasti kena punya ler. Sekurang-kurangnya ranting pohon Malialam. Kebiasaanya begitulah. Itu pun dirotan dekat kaki. Tak berapa sakit….

            Dalam perjalanan pulang dari panggung wayang, apabila kami sampai sahaja berdekatan dengan jam besar Kuala kangsar, dari jauh aku ternampak seorang wanita memakai baju seolah-olah sama seperti baju yang selalu dipakai oleh emak. Aku perhatikan ‘sebiji’ seperti emak. Hati kecil aku berkata, ‘tak mungkin’. Tapi melihatkan kepada baju yang dipakai, sah itu baju yang emak selalu pakai. Aku tahu emak bukannya ada banyak baju. Paling banyak pun tiga helai. Dan baju yang kelihatan itu adalah baju yang sama seperti baju yang dipakai oleh emak ketika menghadiri majlis khenduri kahwin di kampung.

            Mata aku tidak menumpu ke tempat lain walaupun Ngah, Ani, Isa memperktakan tentang cerita wayang yang ditonton sebentar tadi. Aku terus menumpukan perhatian kepada wanita yang kelihatan seperti emak, yang berjalan bertentangan dengan arus dengan kami. Semakin lama semakin hampir.

            Sah….. EMAK!!…Aku terkejut beruk. Panik. Cuma aku lihat tidak ada ranting kayu Malialam ditangannya sebagaimana kebiasaan. Kebetulan di tengah bandar Kuala Kangsar, mana ada pokok Malialam. Aku tak tahu nak buat apa. Ngah, Ani, Mat juga panik. Maklumlah emak aku adalah emak saudara mereka juga. Dan emak pun ada ‘’authority’ untuk merotan mereka. Jadi mereka pun bimbang juga. Suasana pada ketika itu sepi kecuali bunyi deruan kereta yang lalu lalang berhampiran dengan jam besar Kuala Kangsar.

            Emak tersenyum. Aku tak berani membalas senyuman emak. Maklumlah. Bermacam perkara buruk boleh berlaku. Begitu juga kawan-kawan lain. Semuanya diam membisu.

            “Mikeme…bila nak balik?’ Tanya emak.
            “ Kami nak balik ler ni” kata Ngah, ‘mewakili’ kami.
            “Moh cepat…” jawab emak.

            Yang menghairankan aku sehingga kini (setelah lima puluh tahun peristiwa itu berlaku) peristiwa itu masih segar dalam ingatan. Banyak sangat keajaiban yang berlaku yang terlalu sukar untuk dianalisis. Bagaimana emak tahu aku ke Kuala Kangsar. Soalan ini agak mudah dijawab. Mungkin ada orang kampung yang memberi tahu dia. Mungkin ada orang kampung yang nampak kami menaiki bas dekat kedai Moh Koh di pekan Padang Rengas menuju ke Kuala Kangsar.

            Yang betul ajabib ialah macam mana emak boleh terserampak dengan kami dekat dengan jam besar Kuala Kangsar itu sedangkan bandar Kuala Kangsar tu agak besar juga dan pada ketika itu ialah pada hari lebaran. Ramai orang. Ajaib betul…Dan macam mana pula boleh terdorong emak dan aku berada di jalan yang sama – Jalan Kangsar.

            Seingat aku emak tak pernah ke Kuala Kangsar keseorangan. Jikalau pun dia ke bandar ini mesti dengan bapak. Itupun mungkin dua atau tiga tahun sekali. Dunia emak sentiasa di kampung. Dan aku yakin emak tak tahu selok belok jalan di Kuala Kangsar. Aku pasti. Tetapi bagaimana emak boleh dapat ‘mencari’ aku di tengah bandar yang sibuk itu.

            Aku mengambil jalan ringkas untuk memberikan jawapan. Inilah kehendak Allah yang menghubungkan talian antara ibu dan anak. Ini juga merupakan jelmaan kasih ibu yang tidak terhingga sehingga sanggup menempuh apa juga rintangan untuk ‘mencari’ anak yang tersayang.

            Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh ibu dan bapak. Amin….

abuhassanadam
10 Mei 2015
Hari Ibu




No comments:

Post a Comment