Wednesday, April 1, 2015

TETEMAS dan ANDAK COMMOT

Sehingga sekarang, kurun ke 21 Padang Rengas (tempat kelahiran aku ler tu ) belum ada lagi kedai Pharmacy. Apatah lagi pada tahun-tahun zaman penjajahan. Makna perkataan ‘pharmacy’ pun ramai penduduk di sini tidak tahu apa  ‘biji-buah’nya. Dan sehingga hari ini ( awal kurun ke 21) belum ada juga sebuah kedai pharmacy wujud di pekan kecil ini. Sekiranya memerlukan ubat-ubatan, maka terpaksalah ke Kuala Kangsar, lebih kurang sepuluh kilometer jauhnya.

Begitu jugalah dengan klinik kesihatan. Seingat aku hanya pada tahun 1970an barulah ditubuhkan sebuah klinik di Padang Rengas. Tak ingat pula aku tahun sebenarnya klinik ditubuhkan. Yang masih segar dalam ingatan aku ialah peristiwa aku terlanggar pagar berduri di kampung ketika menonggang basikal dan mendapat luka yang agak besar ditengkuk sehinggakan aku terpaksa dibawa ke Rumah Sakit (hospital) Kuala Kangsar oleh arwah bapa aku.

Peristiwa itu berlaku dalam tahun 1959. Dua tahun selepas merdeka. Sekiranya sudah tertubuh sebuah klinik di Padang Rengas pada ketika itu, pastinya bapa aku membawa aku ke klinik berkenaan dan tidak membawa aku ke Kuala Kangsar yang terpaksa menunggu bas dan berjalan kaki pula untuk sampai ke Rumah Sakit (hospital )Kuala Kangsar.

Mengenangkan keadaan kesusahan mendapatkan rawatan dan perubatan memanglah menyedihkan pada ketika zaman penjajahan dan zaman selepas sahaja mendapat kemerdekaan. Agak ramai juga penduduk kampung aku yang meninggal ketika bersalin. Mereka mengharapkan perkhidmatan bidan kampung ketika mahu bersalin. Dan ada ketikanya, apabila menghadapi masalah yang tidak dapat ‘diselesaikan’ oleh bidan kampung  memerlukan mereka untuk dibawa ke hospital Kuala Kangsar atau ke Taiping. Disebabkan keadaan ketiadaan jalan raya dari kampung aku ke Padang Rengas ( yang kemudiannya menaiki bas ke Kuala Kangsar) maka pesakit terpaksa diusung atas usungan oleh beberapa orang kampung. Dan kebanyakan pesakit meninggal ketika dalam perjalanan ke hospital.

Seingat aku juga tidak terdapat banyak kereta sewa di seluruh Padang Rengas. Di kampung aku tidak terdapat walaupun sebuah kereta. Disebabkan ketiadaan jalan raya maka tentulah tidak wajar untuk membeli kereta. Lagipun tidak ada penduduk kampung aku yang mampu untuk membeli sebuah kereta pada ketika itu.

Kebanyakan penduduk kampung  sentiasa mengharapkan kepada perkhidmatan bomoh kampung. Dan aku tidak terkecuali. Pak Ngah Kotek dan Andak Comot adalah dua bomoh yang popular di kampung aku. Hampir semua bentuk penyakit boleh diubati oleh mereka termasuklah hal yang berkaitan dengan bersalin. Andak Comot sememangnya pakar dalam hal perbidanan. Mengikut kata arwah emak, kelahiran aku dulu pun ‘disambut’ oleh Andak Comot.

Pak Ngah Kotek adalah bomoh untuk lelaki. Kebetulan pula Pak Ngah Kotek adalah sepupu Atuk aku. Yang aku ingat beliau hanya mempunyai dua bilah gigi di hadapan. Dan apabila dia ketawa dan menyeringai maka akan terserlah dua batang giginya dan tidak pula kelihatan gigi yang lain melainkan gusinya sahaja. Ke mana sahaja dia pergi sentiasa berpakain baju ‘kot’ warna coklat dan tidak berkemeja di dalam. Berkain sarung dan berkaki ayam. Semacam pakaian rasminya pula.

Sekiranya aku diserang oleh demam atau ‘tak semiak’ maka Pak Ngah Kotek lah yang dipanggil oleh Atuk aku. Dan Atuk aku tahu apa yang diperlukan oleh Pak Ngah Kotek untuk mengubati penyakit demam aku. Kunyit dan kapur. Nanti Pak Ngah Kotek akan membelah dua kunyit berkenaan. Disapunya dengan kapur dan selepas itu ditorehnya permukaan kunyit itu dengan pisau lipat yang sentiasa dibawanya bersama. Selepas itu dijampinya kunyit berkenaan dengan disudahi dengan meludah permukaan kunyit berkenaan. Kunyit berkenaan disapu di dahi, kedua-dua belah bahu, tapak tangan dan tapak kaki aku. Aku tak tahu mengapa dia berbuat demikian. Yang aku ingat, aku tetap patuh dengan ‘arahan-arahan’ Pak Ngah Kotek.

Sehinggalah aku berumur dua puluhan dan meninggalkan kampung, itulah rupa ‘rawatan’ yang aku terima sekiranya aku diserang oleh demam. Entah berapa puluh kali aku dihinggap sakit demam dan tidak pernah sekali pun aku ke hospital untuk mendapat rawatan. Hanya rawatan yang aku terima dari Pak Ngah Kotek. Berjaya. Pak Ngah Kotek berjaya menyembuhkan penyakit aku dan orang kampung lain sebelum datangnya ‘peradaban’ baru mengharapkan doktor di klinik dan hospital untuk mengubati sebarang penyakit.

Kini orang kampung aku telah tidak lagi mengharapkan khidmat Pak Ngah Kotek dan Andak Comot lagi. Mereka pergi ke Klinik Padang Rengas ataupun ke hospital Kuala Kangsar untuk mendapatkana rawatan. Dan bagi mereka yang berada sudah mula pergi ke klinik swasta untuk mendapatkan rawatan.

Kedai ubat yang bertaraf ‘Pharmacy’ masih tidak ada di Padang Rengas. Yang ada hanyalah kedai ubat milik peniaga orang Tionghua.

Kedai Ubat Joo On (kalau aku tak silap ler)

abuhassanadam

1 April 2015

No comments:

Post a Comment