Thursday, December 18, 2014


YOP KENTEN

Dalam kesejukan musim Winter begini, bermacam peristiwa menerkam benak aku terutama peristiwa lampau ketika masih kanak-kanak. Kadang-kadang aku tersenyum sendirian mengenangkan peristiwa demikian kerana betul-betul mencuit dan menggeletk. Dan kadang-kadang diekori dengan linangan air mata pula apaila mengenangkan peristiwa sedih yang berlaku di kampung. Dan sememangnya kesedihan adalah ‘mainan’ orang kampung disamping kegembiraan yang sering juga ‘mengunjung’.

Yop Kenten adalah nama orang. Orang kampung aku memanggilnya Pak Yop Kenten. Aku juga memanggilnya Pak Yop. Tidaklah pula termasuk ‘Kenten’nya itu. Opah aku menasihatkan aku supaya panggil ‘Pak Yop’ saja. Hanya Pak Yop. Semangnya orang Perak terkenal dengan  nama ‘Yop’. Itu sebabnya slogan “kejor Yop kejor’ itu popular dikalangan peminat bola sepak di Perak.

Jangan tanya aku apa yang dimaksudkan dengan ‘Kenten’ itu. Aku pun tak tahu. Tidak pula aku bertanya arwah Opah aku dulu apa maknanya. Dan Opah pun tidak pernah menjelaskannya. Namun yang aku perasan ialah orang kampung tidak memanggilnya ‘Pak Yop Kenten’. Hanya ‘Pak Yop’ saja. Tak disebut ‘Kenten’nya. Mungkin tidak begitu disukai oleh Pak Yop agaknya. Mungkin. Begitu juga dengan panggilan ‘Pak Lop Godak’. Hanya digunakan ‘Pak Lop’ saja. “Godak’nya disenyapkan. Nama ‘Pak Alang Palit’ hanya di[anggil ‘Pak Alang’ saja sedangkan ‘Palit’nya tidak disebut langsung.

Semua orang suka dan sayang pada Pak Yop Kenten. Rupa parasnya agak gemuk dan beberapa batang gigi hadapanya sudah tercabut (akibat tidak dijaga dengan sempurna agaknya).  Sentiasa memakai kain dan berbaju ‘Teluk Belanga’ dan bersongkok walaupun tidak ke masjid. Kebiasaanya pakaian yang dipakai agak lusuh dan mungkin seminggu sekali dibasuh berasaskan rupa dan bau yang ditinggalkan. Begitu juga dengan songkoknya yang kelihatan terselit dengan berbagai surat dan resit dicelah-celah songkok berkenaan.

Orang kampung suka dengan Pak Yop Kenten kerana pandai bercerita. Aku pun suka padanya disebabkan kebolehannya bercerita. Kebanyakannya cerita jenaka yang boleh membuatkan pendengarnya ketawa berdekah-dekah. Boleh membuatkan kita terkencing mendengarkan ceritanya. Itu kebolehan istimewa Pak Yop Kenten. Dan mungkin juga ada antara cerita yang disampaikannya pada ketika itu, berbau seks, tetapi disebabkan aku ketika itu masih kanak-kanak tidak faham yang cerita Pak Yop Kenten berunsur seks. Mungkin juga disebabkan kehebatannya menyambaikan cerita berkenaan, sehinggakan terselindung unsur seks itu.

Perlu juga aku sebutkan di sini ialah tentang ‘kehebatan’ orang tua-tua dulu yang sentiasa menjaga marwah mereka terutama dihadapan kanak-kanak. Mereka tidak mencarut atau mengeluarkan perkataan-perkataan yang tidak sepatutnya diketahui oleh kanak-kanak. (Tidak seperti sekarang dimana media massa ‘menolong’ menyebarkan perkataan sedemikian. Perkataan ‘liwat’ misalnya). Sepanjang hidup aku dan seingat aku tidak pernah aku mendengar emak dan bapak serta Opah dan Atuk aku mencarut dan mengeluarkan perkataan yang tidak enak  aku dengar.

Oleh kerana sumber hiburan yang amat kurang pada ketika itu, maka Pak Yop Kenten boleh aku anggap sebagai penglipur lara di kampung aku. Boleh menghiburkan hati yang duka lara. Pak Yop Kenten akan dikerumuni dimana sahaja dia pergi. Apabila dia berada di rumah khenduri, ramai orang suka berada di sisinya. Apabila Pak Yop berada di kedai Seman Ali, Pak Yop akan dikerumuni di situ. Pendek kata dimana saja dia berada, akan dikerumuni kecuali di rumah kematian, Pak Yop tidak akan bercerita serancak sebagaimana  di tempat lain.

Sebenarnya bukan hasrat dia untuk memberi orang ketawa. Kadang-kadang dia hanya menjelaskan sesuatu tetapi yang mendengarnya geli hati mendengar cara Pak Yop Kenten menjelaskannya. Sememangnya Pak Yop Kenten berbakat besar dari segi lawak jenaka. Sekiranya adalah pertandingan Maharaja Lawak pada ketika itu, pastinya Pak Yop Kenten akan mengondol trophy berkenaan.

Antara cerita yang disampaikan oleh Pak Yop Kenten yang sehingga sekarang masih terdengar di telinga aku ialah kisah perlawanan bola sepak antara pasukan bola Askar Melayu dan Polis Diraja Malaya. (Terlupa aku nak menjelaskan bahawa Pak Yop pernah juga bertugas sebagai perajurit dalam pasukan Askar Melayu). Tempat Pak Yop Kenten bercerita ialah di kedai Pak Man (Osman) Ali. ( Sudah tidak ada lagi kedai berkenaan dan tidak berapa jauh dari rumah Opah aku. Hanya sepelaung).

Yang menyebabkan aku ( dan juga pendengar lain) terpegun mendengar kisah perlawanan bola (mungkin cerita rekaan Pak Yop) itu ialah cara Pak Yop Kenten bercerita seperti menyampaikan ulasan selari Radio Malaya. Dan kami hanya melopong mendengar ulasan selari Pak Yop Kenten. Hanya dia seorang saja yang bercerita. Tidak ada soalan. Dan diselang selinya dengan lawak jenakanya. Dan tentulah diekori dengan ketawa yang berdekah-dekah.

Yang menyebabkan aku ketawa dan dapat mengingati cerita Pak Yop Kenten (sampai ke saat ini) ialah bagaimana Pak Yop Kenten boleh mempengaruhi ‘pendengarnya’ dengan cerita yang tidak masuk akal. Pak Yop Kenten menceritakan tentang kehandalan pasukan Askar Melayu bermain bola sepak sehinggakan selama 10 minit bola tidak jatuh ke bumi!!!......Hanya berlegar di udara dari satu pemain ke pemain yang lain…..

Dan tidak ada siapa yang menyoal tentang lojik tidaknya cerita yang disampaikan oleh Pak Yop Kenten. Begitulah hebatnya ‘tokoh’ di kampung aku yang bernama  Yop Kenten.

Semoga rohnya dicucuri Rahmat oleh Allah…

Abuhassanadam
London
18 Disember 2014 

No comments:

Post a Comment