Saturday, November 29, 2014


BUKIT MERCU

Besok (30 November 2014) mereka akan mengadakan perjumpaan murid-murid tua di Kuala Kangsar. Selepas menghadiri khenduri kahwin anak Adenan. Begitulah kata ‘penggiat’nya, Rashidi. Dan mengikut kata Rashidi, beliau telah cuba untuk mengumpulkan seberapai ramai pelajar-pelajar (tingkatan enam -1977) yang belajar di Sekolah Menengah Bukit Mercu pada ketika itu. Disamping itu mereka telah menjemput juga guru-guru yang mengajar mereka pada ketika itu (yang masih ‘ada’) dan termasuklah aku. Namun aku telah memberitahu beberapa orang yang berkunjung ke rumah aku tempoh hari ( Saidina Omar dan isteri, Zainuddin, Zaki) yang aku tak dapat hadir kerana aku akan ke London.

Mungkin ramai yang tidak tahu dimana terletaknya Sekolah Menengah Bukit Mercu. Sebenarnya tak jauh dari Kuala Kangsar. Malah boleh dikatakan di Bandar Kuala Kangsar itu sendiri. Kononnya mengambil nama Istana Mercu yang pernah wujud di situ pada suatu ketika dulu. Tak tahu pula aku tentang Sultan yang mana yang pernah membangunkan istana di situ dulu.

Aku pernah di tempatkan di sekolah itu pada tahun 1977. Tidak lama aku di situ. Lapan bulan sahaja, tetapi meninggalkan kesan yang sungguh mendalam. Di situlah merupakan ‘tugas’ aku yang terakhir ‘bergelumang’ dengan murid-murid sekolah. Selepas itu aku telah ‘berkelana’ sebagai ‘nomad’ dari satu tempat ke suatu tempat ‘mencari sesuap nasi’.

Walaupun sekejap aku berada di situ namun aku masih terbayang keadaan di sekolah itu ketika aku masih mengajar di situ. Telah aku ceritakan sebelum ini bahawa yang menyebabkan aku merasa gembira berada di sini ialah ‘keselesaan’ aku menyampaikan pelajaran menggunakan loghat Perak. Boleh dikatakan ‘pengajaran dan pembelajaran’ yang aku sampaikan sentiasa ‘hidup’ dan ceria, walaupun mungkin ‘melanggar’ sedikit sebanyak tatacara penyampaian pengajaran dan pembelajaran. Tak kiralah…. Asalkan mereka seronok dan faham apa yang aku sampaikan.

Entah macam mana aku dilantik juga oleh Pengetua ( Allahyarham Tuan Haji Wan Mustafa) sebagai Guru Disiplin. Aku terima jugalah lantikan itu walaupun aku merasakan yang aku tidak sesuai memegang jawatan itu. Bagaimanalah aku nak jadi ‘polis’ kalau aku sentiasa ‘berdamping mesra’ dan ‘berlawak jenaka’ dengan pelajar-pelajar.

Satu peristiwa yang tidak dapat aku lupakan….walaupun banyak peristiwa lain yang menyeronokkan dalam masa lapan bulan berada di situ.

Zakaria ( bukan nama sebenar) adalah antara pelajar paling nakal di sekolah itu. Berada di Tingkatan Lima (tercorot sekali). Tidak berminat belajar tetapi meminati pelajaran Sejarah ( pelajaran yang aku ajar). Ke mana aku pergi (mengajar di kelas lain) Zakaria tetap ‘mengekori’ aku. Dia akan duduk (di atas lantai) di belakang kelas yang aku ajar.Pernah aku beritahu Pengetua tentang hal ini. Jawapan Pengetua ialah, “ ..biarlah cikgu asalkan dia mahu belajar’…”

Pada suatu hari, Cikgu Azizah Hamid (Guru Perpustakaan dan aku mendapat khabar beliau masih sihat ‘bergelumang’ dengan cucu-cucu) memberitahu aku yang  buku perpustakaan banyak yang hilang. Dicuri . Dan salah seorang yang dikenalpasti sebagai pencuri ialah Zakaria. Jadi Cikgu Azizah meminta aku ‘memujuk’ Zakaria untuk mendapatkan buku berkenaan.

Proses aku mendapatkan semula buku perpustakaan itu dari Zakaria tentulah panjang ceritanya. Ringkasnya buku yang dicuri dipulangkan semula oleh Zakaria. Dua kotak ‘susu cap junjung’. Empat puluh atau lima puluh buah buku kesemuanya. Aku telah memberitahu Pengetua sekiranya Zakaria memulangkan kesemua buku-buku ini aku memohon kepada Pengetua supaya Zakaria jangan dikenakan tindakan “Public Canning’’ dan hanya dikenakan denda biasa disebabkan ini merupakan kesalahan pertama.Pengetua setuju.

Tentulah banyak lagi cerita lucu dan menyeronokkan ketika berada di sekolah berkenaan. Kebetulan pula kehadiran aku di sekolah berkenaan adalah seperti ‘pinang pulang ke tampuk dan siirih pulang ke gagang’. Apa tidaknya. Kebanyakan guru-guru yang mengajar di situ hampir semuanya aku kenal rapat. Cikgu Hidzir, Ayat, Zam, Yunus, Kamaruddin,Halim, Azizah, Raja Teh, Zainal Badri, Nasaruddin dll. Dan yang menjadikan suasana di Bukit Mercu bertambah ‘hebat’ ialah secara kebetulan Mat Ha ( Dato’ Khairuddin Arshad) kawan se ‘Padang Rengas’ aku berpindah dari Lenggong ke SM Bukit Mercu. Pendek kata, bilik guru sentiasa ‘gamat’ dek gelak ketawa apabila sampai waktu rehat.

Rupanya keadaan sedemikian tidak lama. Aku harapkan ‘panas sampai ke petang, rupanya hujan ditengah hari’. Pada bulan September tahun berkenaan aku telah didatangi oleh Dato’ Khlaid Abdul Halim ( Timbalan Ketua Nazir Persekutuan) untuk  ‘melamar’ aku bertugas di kementerian Pelajaran. Dan aku diminta berpindah dalam masa terdekat.

Dan untuk menjadikan cerita ini agak ‘dramatik’ ialah pada hari dan ketika aku ‘dilamar’ itu juga, telah berlaku suatu peristiwa yang agak menyayat juga, ia itu Pengetua telah membuat perhimpunann tergempar. Zakaria akan dirotan di khalayak ramai. Walaupun aku sedih dengan tindakan Pengetua itu tetapi mungkin juga dengan tindakan Pengetua itu telah menyedarkan Zakaria yang boleh mengubah perangainya sehinggakan kini menjawat jawatan sebagai pegawai Polis.

Namun begitu aku tidak menyaksikan peristiwa Zakaria dirotan di hadapan pelajar kerana berada di bilik Pengetua bersama dengan Dato’ Khalid.

Sememangnya aku tidak sampai hati melihat Zakaria dirotan sedemikian…….

Abuhassanadam
London
29 November 2014

No comments:

Post a Comment