Monday, June 30, 2014

BUCU BENDANG PAK NGAH TENGIN

Melihat keadaan kini, aku tidak dapat membayangkan samada kanak-kanak kini (yang beragama Islam) gembira menyambut kedatangan bukan Ramdhan. Bulan puasa. Bagi kanak-kanak yang berada dalam tahun-tahun 1950an, pastinya bulan puasa disambut dengan keriangan dan keseronokan. Apa tidaknya. Banyak yang menyeronokan.

Sekolah Melayu cuti selama sebulan pada bulan puasa. Penjajah British seolah-olah ‘tahu mengambil hati’ orang Melayu pada ketika itu dengan cara memberi cuti sekolah selama satu bulan. Disebabkan cuti sekolah yang panjang, dapatlah kami sepuas-puasnya bermain pada bulan puasa. ‘Jadual’ kami ‘penuh’, dari pagi sampai ke petang. Malah sampai ke tengah malam, kami masih ‘bersiar-siar’ di perkarangan Surau Ekor Dusun ( nama kampung aku).

Bila aku renung kembali tentang kisah-kisah lama, terutama zaman kanak-kanak tentulah terjawab beberapa persoalan mengapa kami sentiasa berada di luar rumah – bermain. Tidak ada apa yang menariknya suasana di rumah. Maksud aku tidak ada permainan yang boleh ‘memikat’ untuk kanak-kanak berada di rumah berbanding dengan keadaan kini di mana anak-anak boleh ‘melekat’ di rumah disebabkan berbagai-bagai tarikan yang membolehkan mereka berada di rumah. Jangankan ‘Ipad’, radio pun tidak ada. Tidak ada buku atau novel atau majalah untuk dibaca. Suratkhabar pun tidak ada. Bahan bacaan yang ada untuk dibaca hanyalah buku teks sekolah seperti  ‘Canai Bacaan’. Memang tidak menarik langsung!!..

Dengan demikian, tidak hairanlah kanak-kanak kampung (termasuk aku) mencari ‘hiburan’ di luar. Pagi-pagi lagi kami sudah keluar ‘berburu’, melastik burung. Pada waktu pagi begini biasanya, burung-burung akan berkeliaran mencari makan. Merbah, Murai, Kelicap akan hinggap ‘beramai-ramai’ di atas dahan Dedalu, berhampiran dengan kolam ikan, bucu bendang Pak Ngah Tengin. Aku, Ngah, Ani, akan bersedia dengan lastik untuk mencari peluang ‘membunuh’ mangsa.

Kini baru aku sedar bahawa perbuatan kami membunuh burung-burung itu sememangnya tidak harus dilakukan. Mengapa guru-guru zaman dahulu tidak menanamkan perasaan belas kasihan kepada burung-burung dan binatang-binatang. Seingat aku tidak pernah aku menerima nasihat atau teguran-teguran dari guru atau pun orang tua-tua di kampung supaya jangan membunuh binatang. Kami tidak diajar supaya menyayangi binatang sepertimana yang diajar kepada kanak-kanak kini.

Lantas seolah-olah kami ‘memusuhi’ semua binatang yang ditemui. Kami menganggap bahawa semua binatang adalah membahayakan. Mungkin yang terselamat daripada ‘dimangsakan’ adalah kucing. Itupun tidak kurang pengainayaan yang dilakukan terhadap kucing.

Kegiatan melastik burung-burung di Bucu Bendang Pak Ngah Tengin adalah merupakan ‘kegiatan harian’ kami. Di situ jugalah merupakan ‘meeting place’ anak-anak di kampung. Kadang-kadang hendak aku samakan ‘peranan’ pohon dedalu Bucu Bendang Pak Ngah Tengin itu seperti ‘peranan’ kelab-kelab Golf zaman ini  yang merupakan ‘meeting point’ golongan peminat golf untuk berjumpa dan bermesra disamping bermain golf.

Lebih kurang begitu jugalah ‘peranan pohon Dedalu Bucu Bendang Pak Ngah Tengin. Kami akan berkumpul di bawah pokok Dedalu sambil memerhatikan kalau-kalau ada Merbah atau Ciak yang singgah. Di sini jugalah kami belajar ‘menembak’ dengan menggunakan lastik. Ada juga antara kami telah berjaya mengorbankan burung-burung berkenaan dengan menggunakan lastik semata-mata untuk mendapat kepuasan. Yang anihnya kegiatan sedemikian tidak langsung harus dicontohi oleh anak-anak zaman ini. Aku amat sedar bahawa perbuatan sedmikian tidak harus dicontohi oleh anak cucu kemudian. Namun begitu tidak seorang pun (orang dewasa) yang menghalang perbuatan melastik burung itu.

Berhampiran dengan pokok Dedalu di Bucu Bendang Pak Ngah Tengin itu, terdapat juga pokok cherry yang menyediakan buah-buah yang ranum sebagai ‘sarapan pagi’ kami (waktu tidak berpuasa). Walaupun tidak mengenyangkan, namun cukup  untuk mengalas perut yang tidak berisi pada waktu pagi. Dan kebanyakan kami sememangnya tidak bersarapan pagi. Sarapan ‘rasmi’ kami hanyalah makan tengah hari dan makan malam. Kami tidak mengenali ‘sarapan pagi’ ataupun ‘tea break’ atau ‘afternoon tea’. Yang kami tahu ialah makan tengah hari dan makan malam. ‘Sarapan pagi’ atau ‘tea break’ atau ‘afternoon tea’ kami perolehi denga cara memakan buah-buah hutan yang kebetulan ada sepanjang masa. Buah Helemba misalnya adalag sejenis buah-buah yang terlalu manis yang boleh diperolehi daripada pokoknya yang tumbuh meliar di pinggir hutan berdekatan dengan kampung kami.

Dari bawah pohon Dedalu itulah kami merancang dan mengatur apakah ‘agenda’ seterusnya yang akan kami lakukan pada hari berkenaan. Permainan apa yang akan dimainkan pada hari berkenaan. Sekiranya telah ditetapkan untuk bermain gasing maka ‘gelanggang’ yang paling sesuai adalah di laman rumah Pan Anjang Judah….


Bersambung…

abuhassanadam

30 Jun 2014

No comments:

Post a Comment