Thursday, March 13, 2014

MH 370:  IMEJ MALAYSIA TURUT ‘TERHEMPAS DAN BERKECAI’

Aku cuba menyembunyikan perasaan aku mengenai banyak perkara berkaitan dengan misi penyelamat MH 370 ini. Aku cuba menyembunyikan juga apa yang aku dengar tentang ‘cakap-cakap’ orang mengenai pemimpin dan pegawai tinggi di negara aku. Setakat yang aku termampu aku cuba mencari helah dan dalih untuk mempertahankan pemimpin dan pegawai tinggi dari Malaysia yang menjadi bahan cemuhan dan kritikan umum seluruh dunia kini. Cuma yang aku dapati tidak  ada kritikan hanya dari negara Eskimo sahaja disebabkan tidak ada rakan dan taulan aku dari sana. Selain dari itu hampir seluruh dunia menyampaikan ke telinga aku ‘cerita’ tentang misi penyelamat MH 370.

Terakhir aku baca mengenai kritikan terhadap negara kita adalah dari Bloomberg melalui artikel, Malaysia Finds Managing Crisis Exposes Leadership Limits’ bertarikh 12 Mac 2014. Antara yang dipaparkan ialah tentang,‘ Malaysia, aspiring to become a developed nation in six years, is finding that more than 50 years under one coalition and tight control over information is a mismatch for handling a rapidly growing crisis followed across the world

Memang kewajipan aku untuk cuba mempertahankan sedaya upaya pemimpin dan pegawai tinggi kerajaan di negara aku dari segenap segi. Namun disebabkan bertubi-tubi ‘asakan dan hentaman’ yang ditujukan maka akhirnya aku seolah-olah mengaku kalah juga. Setiap hujah yang aku kemukakan untuk ‘menegakkan benang basah’ aku, maka sepantas kilat mereka menafikan dengan hujah-hujah yang cukup konkrit sehingga aku tidak dapat ‘bernafas’.

“They’re handling a huge global issue as if it was domestic politics,” said Clive Kessler, Emeritus Professor of Sociology and Anthropology at the University of New South Wales in Sydney, who has analyzed the nation’s politics for half a century. “With the cause of the disappearance still unknown you can understand the need for discretion and caution but it’s being perceived in Malaysia and elsewhere in the region as a bid to hide the truth.”
Malaysia Finds Managing Crisis Exposes Leadership Limits’ bertarikh 12 Mac 2014
Terus terang aku katakan bahawa peristiwa MH 370 bukan sahaja membawa malang kepada penumpang dan anak kapal terbang MH 370, tetapi juga telah meletakkan negara kita Malaysia di peringkat yang agak buruk di mata dunia. Dunia telah dapat melihat sendiri dengan ‘mata dan kepala’ mereka bahawa sebenarya negara kita masih berada dalam kelompok negara yang tidak maju, walaupun sudah ‘berbuih’ mulut pemimpin mendabik dada mengatakan bahawa negara Malaysia ada tergolong dalam kumpulan ‘the five tigers of Asia’.

Belum lagi rupanya. Jauh…….

Kritkan terhadap kepimpinan negara juga sudah melimpah ruah di ruang akhbar dan majalah antarabangasa. Dan memuncak pula kritikan itu di kaca TV antarabangasa seperti CNN, BBC, Aljazeera, Bloomberg. Ada yang menyampaikannya secara sindiran dan ‘beralas’, namun ramai juga penganalisis yang terus terang ‘menghentam’ negara kita dan kepimpinannya. Misalnya,
Najib’s administration is sending the message that people should let the “government tell them what they need to know, when they need to know it, and not before,” Kessler said. “That’s the way they’ve acted for generations and they are startin.g to find out it doesn’t work anymore.” Malaysia Finds Managing Crisis Exposes Leadership Limits’ bertarikh 12 Mac 2014
Aku agak hairan juga mengapa sehingga hari ini, kerajaan Malaysia belum lagi menubuhkan jawatankuasa kabinet untuk menangani dan menyelaraskan pencarian kapal terbang MH 370 yang terhempas. Apakah pada pandanngan pihak kerajaan atau Perdana Menteri khsuusnya, bahawa peristiwa malang ini belum ‘layak’ lagi untuk dipertimbangkan penubuhan jawatankuasa kabinet? Apakah peristiwa yang menimpa kapal terbang MH 370 itu belum boleh dikategorikan sebagai ‘national disaster’?
Melihatkan kepada perjalanan dan beberapa perkembangan yang berkaitan dengan peristiwa malang ini maka adalah dirasakan bahawa Jawatankuasa kabinet perlu ditubuhkan. Semacam tidak ada keselarasan dalam menyampaikan maklumat kepada umum apatah lagi isu ini buan lagi hanya melibatkan negara Malayais atetapi sudah sampai ke peringkat antarabangsa. Dan media yang terlibat dalam memberikan laoran berkaitan dengan peristiwa malang ini juga bukan lagi terhad kepada media di Malaysia tetapi sudah mendapat liputan meluas dari CNN, BBC, Alajazeera dll. Maka adalah amat tidak kena sekiranya penyampaian maklumat kepada penyebar berita ini tidak menepati piawaian antarabangsa.

Dan apabila dikemukakan di parliament yang sedang bersidang tentang pentingnya kehilangan Kapal terbang MH 370 ini, maka telah ditolak oleh Speaker dengan alasan tertentu. Juga menimbulkan persoalan kepada rakyat umum di Malaysia. Apakah isu MH 370 ini belum boleh lagi disifatkan sebagai isu nasional atau antarabangsa. Jikalau isu ini tidak begitu penting kepada parlimen Malaysia, maka apakah pula isu yang dianggap penting yang boleh dipertimbangkan untuk diperbahaskan.
Aku bertambah bingung……
Abuhassanadam

13 Mac 2014

No comments:

Post a Comment