Friday, December 13, 2013

RESTORAN ‘MAKAN’ DI LONDON


RESTORAN ‘MAKAN’ DI LONDON

Memanglah restoran itu sebagai tempat makan, tetapi restoran yang terletak di Portobello ini namanya ‘MAKAN’ yang dimiliki oleh anak Melayu tulin. Azhar Kamarudin namanya. Aku panggil dia dengan nama ‘Ad sahaja. Kependekkan Saad ( kebiasaan panggilan bagi orang Melayu).Dari Kedah. Isterinya bernama Ani. Tidaklah pula aku tahu nama sebenarnya. Melayu tulin juga. Dari Terengganu.

Aku amat bangga melihat Restoran ‘MAKAN” yang tersergam terletak di tengah-tengah kota London. No 270, Portobello Road, Ladbroke Grove, W10, 5TY, London. Memang ramai agaknya yang tidak percaya bahawa restoran ‘MAKAN” dimiliki oleh orang Melayu tulin kerana tidak ada bezanya dengan restoran-restoran yang dimiliki oleh bangsa lain yang berada di London. Memang hebat. Dan pengunjung yang datang ke restoran ini juga terdiri dari berbagai bangsa dan bukan terhad kepada orang Malaysia sahaja. Dan sepanjang aku berada di restoran berkenaan, para pengunjung bertali arus masuk dan makan di situ.

Yang agak berbezanya dengan restoran lain di London ini (mungkin!) ialah tentang makanan yang dihidangkan. Lauk pauk Melayu. Dan disediakan juga makanan ala barat yang disesuaikan dengan suasana pelanggan yang datang ke situ. Para petugas di restoran berkenaan juga ( lebih kurang 10 orang ) terdiri dari berbagai bangsa dan keturunan. Dan mungkin dengan sebab itu jugalah para pengunjung tidak merasakan bahawa restoran ini kepunyaan orang Melayu tetapi dimilik oleh pengusaha antarabangsa.

Semalam aku pergi ke rstoran “MAKAN’ bersama isteri dan anak aku. Bukan sekadar nak makan ‘Mee Udang’ ‘Ad, tetapi nak berjumpa ‘Ad dengan Ani dan anak-anak mereka. Mereka adalah merupakan kenalan lama. Semenjak tahun 1994.

‘Ad dan Ani sudah pun berada dan menjalankan perniagaan restoran di Malaysia Hall, London apabila aku mula bertugas pada tahun 1994. Ketika itu perniagaan mereka hanyalah tertumpu kepada menyediakan makanan untuk pelajar dan para pengunjung dari Malayisa yang ‘gian’ untuk menikmati makanan masakan Melayu.

Selama empat tahun aku berada sebagai ‘penghulu’ di MSD (Malaysia Students Department) yang terletak di Bryanston Square, selama itulah hubungan kami agak rapat. Walaupun ‘Ad dan Ani bukan merupakan kakitangan MSD namun bagi aku kehadiran mereka amat penting sebagai pelengkap kepada tugas yang aku jalankan di United Kingdom dan Eire.

Apa tidaknya. Aku merasa amat beruntung memiliki pengusaha kantin Malaysia Hall yang mempunyai wawasan dan hasrat yang sama dengan apa yang aku hendak lakukan. Mereka juga faham dengan hasrat aku. Misalnya aku pernah memberitahu mereka bahawa tugas mereka ( Ani dan Ad) adalah lebih kurang sama dengan tugas aku ketika berada di London. Setakat yang termampu menolong ‘anak-anak’ Malaysia yang belajar di London.

Peranan mereka yang amat diperlukan ialah ketika berada pada bulan Ramadhan dan ketika menyambut Hari Raya Aidilfitri. Pada setiap bulan Ramadhan (selama empat tahun aku berada di MSD) akan diadakan jamuan ‘moreh’ selepas sembahayang terawih. Ini merupakan satu galakan kepada pelajar-pelajar yang berada disekitar kota London untuk datang bersembahayang sunat terawih dan menikmati juadah ‘moreh’ ( biasanya nasi mnyak) yang disediakan oleh MSD. (Ingin aku merakamkan terima kasih kepada para penyumbang yang sudi memberikan sumbangan yang tidak ternilai yang datangnya dari para penderma dari Malaysia – termasuklah sumbangan dari para menteri dan wakil rakyat ).

Dan apabila sampai menyambut Hari Raya Aidil Fitri, maka sekali lagi jamuan besar-besaran akan diadakan di perkarangan Malaysia Hall selesai sahaja solat sunat Aidilfitri. Sekali lagi ‘Ad dan Ani berperanan menyediakan jamuan untuk ‘anak-anak’ yang jumlahnya beratus orang yang datang bukan sahaja dari kota London tetapi dari kawasan-kawasan di luar kota London.

Walaupun sumbangan mereka itu tidak percuma, tetapi yang aku hargai ialah sikap mereka yang tidak pernah jemu memberi bantuan kepada pelajar. Orang Melayu tulin kata – ‘Tidak berkira’. Maknanya sekiranya ada pelajar yang memohon pertolongan, maka mereka akan bersedia menghulurkan bantuan. Dan pastinya yang terdaya dan termampu oleh mereka. Dan sepanjang masa aku berada di London, mengetuai MSD, selama itulah tidak pernah  berlaku sebarang perselisihan antara ‘Ad dan MSD.

Perhubungan kami sehingga sekarang tetap ikrab. Dan aku sentiasa mendoakan kesejahteraan ‘Ad dan Ani dan seluruh keluarga. Dan yang paling penting sekali mereka telah ‘menolong’ memertabatkan nama Melayu yang sentiasa dikatakan lemah dalam perniagaan. Sekurang-kurangnya mereka telah membuktikan bahawa sebenarnya Melayu tidak lemah sekiranya usaha yang betul dan berterusan dilakukan.

Mungkin juga kejayaan mereka ini adalah disebabkan keikhlasan dan kejujuran mereka memberikan pertolongan kepada orang yang memerlukan terutamanya kepada para pelajar yang menuntut di London pada suatu ketika dulu.

Mungkin sekarang pun begitu juga….

abuhassanadam
London
13 Disember 2013


No comments:

Post a Comment