Monday, September 16, 2013

KE MANA ‘HILANG’NYA GURU DAN SASTERAWAN?

KE MANA ‘HILANG’NYA GURU DAN SASTERAWAN ?

Sayup-sayup aku terdengar suara dari ‘puncak’ pendidikan negara yang mengatakan bahwa blueprint pendidikan yang dibentangkan baru-baru ini merupakan yang terbaik dalam sejarah pendidikan negara. Mungkin juga. Tetapi bagi aku, rakyat Malaysia jangan harus terlepas pandang kepada Penyata Razak yang dikemukakan pada tahun 1956. Bagi aku itu merupakan dokumen keramat yang sepatutnya diagungkan oleh generasi Malaysia yang tidak mengira bangsa dan keturunan.

Untuk meyakinkan apa yang aku fikir, aku merujuk kepada ‘orang lama’ yang amat tahu dan mahir dalam perkembangan sejarah pendidikan negara. Cikgu
Noordin Mahmood (Dato’), bekas Presiden Kesatuan Guru-Guru Melayu Malaysia Barat ( KGMMB). Aku tidak tahu berapa puluh tahun beliau menerajui kesatuan berkenaan tetapi bagi aku sumbangannya kepada pendidikan adalah amat besar dan sukar ditandingi.

Tentulah aku terfikir juga, apakah peribahasa Melayu yang mengatakan ‘patah tumbuh hilang berganti itu’ sudah tidak wujud lagi dikalangan guru-guru khususnya. Aku berkata begitu kerana selepas Cikgu Noordin meninggalkan KGMMB seolah-olah sudah tidak muncul tokoh muda yang mengambil tempat yang bersikap ‘segarang’ dan ‘sejinak’ beliau. Apakah sudah tidak ada lagi tokoh muda (guru) yang boleh mengambil tempat Siva Subramaniam ( Dato) menerajui NUTP.

Aku bercakap dari segi keliber. Aku tahu tentu ada ‘tokoh’ yang menggantikan Cikgu Noodin dan aku pasti ada juga ‘tokoh’ yang menggantikan tempat Siva Subramaniam. Tetapi aku tidak ‘nampak’ ketokohan mereka. Mungkin aku sudah ketinggalan zaman agaknya. Sudah terpisah agaknya daripada dunia pendidikan yang amat aku sayangi itu. Namun begitu sekiranya ada ‘suara-suara’ mereka, tentulah mustahil aku tidak tahu perkembangannya. Berbanding dengan zaman-zaman Cikgu Noordin dan Siva, seolah-olah mereka lah yang mewarnai  taman pendidikan negara.

Mereka adalah ‘mata’ dan ‘ telinga’ kaum guru di Malaysia. Dan mereka jugalah tempat para menteri pendidikan menumpang kasih. Namun begitu mereka jugalah sebagai ‘ racun’ dan ‘penawar’nya. Maknanya peranan mereka adalah sebagai ‘penjaga’ yang sentiasa peka dengan perkembangan pendidikan negara. Mereka bukan menentang kerajaan tetapi sebaliknya adalah merupakan penyokong dasar kerajaan yang paling kuat dan kukuh. Dengan syarat sekiranya dasar berkenaan menguntungkan bangsa dan negara. Mereka akan mengeluarkan kenyataan yang ‘berapi-api’ sekiranga sesuatu dasar dikemukakan oleh kerajaan. Mereka sanggup ‘berarak’ ke pejabat Perdana Menteri sekiranya mereka mendapat apa yang dilakukan oleh Perdana Menteri itu memberi keuntungan kepada rakyat dan negara. Begitulah hebatnya kesatuan-kesatuan guru zaman dulu-dulu.

Ke manalah hilangnya tokoh-tokoh guru yang sebegini. Maksud aku sudah tidak adakah guru muda yang boleh menggantikan tempat mereka ini. Apakah mereka sudah tidak berani langsung bersuara akibat daripada ‘tekanan’ pegawai-pegawai pendidikan? Aku pasti tidak begitu. Atau apakah sudah tidak ada guru muda yang berani bersuara kerana memikirkan ‘periuk nasi di taburi pasir’?  Atau mungkin agaknya para guru kini sudah begitu ‘kekenyangan’ dsebabkan ‘rezeki’ yang melimpah ruah dicurahkan oleh pihak kerajaan sehinggakan ‘mata’ sentiasa tertutup dan tidak dapat ‘melihat’ apa yang berlaku disekeliling. Ataupun mungkin para pemimpin kesatuan dan persatuan guru kini sedang berangan-angan dan bermimpi untuk ‘menjolok bintang’ …….

Peranan guru dan peranan sasterawan adalah hampir sama. Sasterawan Negara Pak Samad said baru-baru ini ‘bertanya’ tentang kemana perginya para sasterawan tanah air. Sama sahaja bunyinya dengan pertanyaan aku mengenai ‘ke mana hilangnya kaum guru’. Kami bertanya disebabkan antara peranan guru dan sasterawan adalah sama. Zaman tahun-tahun 20an,30an,40an,50an, 60an,70an mereka adalah merupakan wira negara. Dan peranan mereka semakin pudar menjelangnya awal tahun 1980an.

Sepatutnya keadaan tidak begitu.

Aku membaca juga sejarah perkembanagan negara-negara lain di dunia. Ada yang mempunyai ‘trend’ yang sama seperti apa yang dialami oleh negara kita. Namun banyak negara-negara di dunia yang tidak serupa dengan cara kita. Para pendidik dan sasterawan mereka masih menjadi ‘mata dan telinga’ masyarakat. Tugas wartawan/ sasterawan dan guru tidak semestinya menentang kerajaan. Namun begitu pasti ada juga cacat cela sesuatu dasar yang dikemukakan oleh kerajaan. Dan disinilah tugas guru dan sasterawan untuk membetulkannya.

Kadang-kadang aku terfikir juga apakah segala dasar yang dilaksanakan oleh kerajaan kini kelihatan betul belaka di mata para sasterawan dan guru-guru khususnya. Apakah tidak ada cacat celanya dasar kerajaan itu. Aku pasti kepimpinan negara juga mengharapkan teguran ikhlas dari para guru, sastrawan/wartawan mengenai sesuatu tindakan yang dilakukan oleh mereka. Tetapi malangnya sudah tidak ada  langsung suara yang berani menyatakan sesuatu yang betul. Ramai yang sudah menjadi semacam ‘yes-men’.

Amat malang bagi negara. Dan aku menyoal diri aku. Salah siapa?

Biarlah aku lontarkan persoalan ini kepada semua untuk memikirkannya. Kepada siapa yang berpeluang membaca rencana aku yang tidak sepertinya ini tolonglah fikirkan bersama.

abuhassanadam
16 September 2013
(Hari  Ulangtahun Kemerdekaan Malaysia)


No comments:

Post a Comment