Sunday, July 21, 2013

ALVIN TAN – SEPATUTUNYA ‘DITUNJUK AJAR’ BUKAN ‘DIAJAR’

ALVIN TAN – SEPATUTUNYA ‘DITUNJUK AJAR’ BUKAN ‘DIAJAR’

Tun Mahathir telah dipetik oleh Malaysiakini sebagai berkata bahawa berlakunya kejadian mempersendakan agama Islam sebagaimana dalam kes Alvin Tan adalah disebabkan oleh kelemahan Barisan Nasional itu sendiri. Dulu ketika BN kuat semua kaum menyokongnya dan tidak terdapat kes yang mana ada kumpulan yang mempersendakan agama yang berlaku sekarang, kata Tun Mahathir.

Dan Tun Mahathir mengakui bahawa kelemahan BN adalah disebabkan ramai kaum Cina menarik keluar sokongan mereka kepada parti berkenaan sedangkan orang Melayu sudah berpecah tiga katanya. Walaupun aku tidak mahu mengulas lebih panjang berkaitan dengan pemerhatiannya itu, namun ternampak macam ada kebenarannya juga, ia itu tentang kelemahan yang dialami oleh parti Barisan Nasional kini. Tegasnya keputusan PRU 13 dengan jelas menunjukkan BN seolah-olah sudah cukup lemah berbanding dengan zaman-zaman sebelumnya.

Tetapi soalnya apakah benar bahawa  orang bukan Melayu Islam kini berani mempersendakan agama Islam disebabkan Barisan Nasional sudah lemah. Dan mengikut Tun Mahathir keadaan sedemikian tidak pernah berlaku sebelumnya. Aku merasakan kenyataan beliau itu tidak berapa tepat. Keadaan sedemikian pernah berlaku dan sentiasa berlaku pada zaman-zaman sebelum ini pun tetapi disebabkan semua saluran media samada cetak atau elektronik dikawal oleh pihak kerajaan maka berita sedemikian tidak diketahui oleh umum. Hanya pihak-pihak tertentu sahaja yang mengetahui berbanding dengan zaman ledakan internet kini.

Dalam hal Alvin Tan, aku ingin juga mengemukakan pandangan aku sebagai orang tua yang boleh dikatakan banyak juga bergelumang dengan anak-anak muda dari berbagai keturunan. Aku tak kata Alvin Tan tidak bersalah. Perbuatannya sememangnya nakal. Menyakitkan hati siapa sahaja yang beragama Islam walaupun orang Islam yang tidak berpuasa sekalipun dalam bulan Ramadhan.

Perbuatan nakal Alvin Tan akan menyebabkan orang Islam menyinga walaupun orang Islam berkenaan baru sahaja menghabiskan segelas arak disebuah kelab dalam bulan puasa. Dia juga akan marah akan perbuatan Alvin Tan. Seorang peminat nombor ekor yang beragama Islam akan tersentak juga selepas melihat gambar Alvin Tan dengan kekasihnya menikmati Bah Kut The yang berlatarbelakangkan ‘ Selamat Berbuka Puasa’, walaupun semua golongan yang aku sebutkan di atas itu tidak berpuasa dan jauh sekali mengamalkan kehidupan sebagai orang Islam.

Begitulah intimnya orang Melayu dengan agama Islam walaupun dari segi amalannya boleh ditakakan ramai juga yang tidak mengamalkan sebagaimana yang sepatutnya. Oleh yang demikian apabila muncul sahaja kisah Alvin Tan, maka seolah-olah seluruh masyarakat Melayu/Islam ‘melompat’. Aku teringat juga kisah bagaimana pemerintah Iran ‘menjatuhkan’ hukuman bunuh terhadap Salman Rashdi yang menulis buku berjodol, ‘ The Satanic Verses’. Seolah-olah seluruh masyarakat Islam seluruh dunia menyokong tindakan Iran, walaupun yang membaca buku berkenaan hanya tak sampai 1%. Disebabkan ramai yang marah maka amatlah hinanya orang Islam yang lain sekiranya  tidak  turut marah sama.

Berbalik kepada hal Alvin Tan, aku setuju kesalahannya itu semestinya dijatuhkan hukuman. Tetapi aku amat tidak setuju beliau tidak dibenarkan diikat jamin. Aku bukanlah pakar undang-undang. Dan pandangan aku tetunya berdasarkan lojik  dan  berfikir  secara rasional. Aku menyoal diri aku ( orang tua yang pengetahuan agama Islamnya amat cetek). Apakah besar benarkah dosanya Alvin Tan berbanding dengan pesalah-pesalah lain yang kesalahan mereka lebih merbahaya dan lebih mengancam keselamatan negara. Malah ada yang kita dengar tentang bagaimana  kes bunuh dan kes rasuah yang menelan ratusan juta ringgit boleh terlepas begitu sahaja.

Mungkin kes Alvin Tan lebih besar daripada itu dan membahayakan negara. Itu aku tak tahu ler. Pengetahuan undang-undang aku juga amat cetek.

Alvin Tan dan Vivian Lee berumur dalam lingkungan 24 tahun. Aku ada lima orang anak ( empat lelaki dan seorang perempuan) yang sudah pun melepasi 24 tahun. Aku tahu kenakalan mereka ketika meniti usia. Kadang-kadang mencemaskan juga. Memerlukan kesabaran yang luar biasa menangani kerenah-kerenah mereka untuk mereka berjaya dalam hidup. Hanya apabila mereka sudah berjaya  ‘ jadi orang’ barulah boleh menarik nafas lega.

‘Kenakalan’ Alvin Tan dan Vivian Lee adalah luar biasa – kenakalan yang ingin mencuba dan meneroka sesuatu lapangan yang membahayakan. Aku pasti bahawa kedua anak muda ini tidak tahu akan kesan dan akibat yang akan dihadapi oleh mereka ekoran dari kenakalan mereka itu. Mungkin yang mereka fikirkan ialah ‘keseronokan’ atas kreativiti yang mereka telah lakukan itu. Ini yang dikatakan anak muda yang tidak panjang akalnya. Aku tidak fikir yang tindakan mereka itu bertujuan untuk mengadu domba kaum-kaum di Malaysia. Aku tidak fikir yang mereka ini golongan anti Melayu dan Islam. Dan jauh sekali mereka ingin mencabar kedudukan agama Islam di negara ini.

Namun perbuatan mereka tetap salah dari segi undang-undang. Mereka berdua mesti dihadapkan ke mahkamah. Dan sekiranya sabit kesalahannya mereka perlu didenda yang setimpal dengan kesalahan yang mereka lakukan. Denda yang dikenakan bukan untuk ‘menyiksa’ tetapi untuk memberitahu mereka bahawa jangan sekali-kali mengulangi perbuatan yang telah mereka lakukan itu. Dan disamping itu memberitahu kepada orang lain supaya tidak melakukan perkara yang serupa.

Aku pinjam kata orang tua-tua bahawa Alvin Tan dan Vivian Lee  sepatutnya ‘ditunjuk ajar’ dan bukan ‘diajar’.

Abuhassanadam
21 Julai 2013


No comments:

Post a Comment