Thursday, July 4, 2013

CINA DAN INDIA HARUS DIBANTU JUGA

 CINA DAN INDIA HARUS DIBANTU JUGA

Sekiranya ahli UMNO atau ahli PERKASA mengatakan yang mereka adalah Melayu tulin, maka aku juga boleh mendabik dada mengatakan aku sememangnya Melayu tulin. Tak campur walau setitik pun darah Keling, atau darah Cina. Mungkin ada sedikit agaknya darah orang asal. Sememangnya pun keturunan aku adalah orang asal. Nenek moyang aku dulu sememangnya orang asal . Orang Putih kata ‘indigenous people’.

Ramai orang Melayu di Malaysia yang bukan ahli UMNO atau PERKASA tetapi amat tebal dan tulin kemelayuannya. Oleh kerana orang Melayu itu sentasa dikaitkan dengan agama Islam, maka sebagai orang Melayu Islam amat patuh dengan perintah Allah. Begitu juga dengan kawan-kawan dan rakan-rakan aku yang bukan ahli UMNO dan PERKASA tetapi amat patuh dengan ajaran Islam. Tidak menipu sesama manusia. Tidak berbohong untuk mendapatkan sesuatu. Menjalankan tugas yang diamanahkan dengan jujur dan aikhlas. Membantu golongan miskin dan kegiatan-kegiatan lain yang tidak langsung bercanggah dengan agama Islam disamping tidak mengenepikan amalan-amalan yang diajar oleh ibu bapa. Itu orang Melayu yang beragama Islam sebenar.

Bukannya hanya sebagai sebutan dibibir sahaja. ‘Melayu’ ke hulu, ‘Melayu’ ke hilir…….

Tetapi yang pelik dan anihnya kumpulan ‘Melayu’ berkenaan ialah mengenai perangai mereka yang suka meminta-minta pada kaum lain yang berada. Mereka membenci kaum Cina tetapi merekalah yang ‘menadah tangan’ kepada Cina. Mereka membenci Cina tetapi kepada Cina juga memereka meminta pertolongan dan mengadu akan kesusasahn.Jangan disangka rakyat tidak tahu bahawa ramai yang bersikap demikian, terutama apabila menjelangnya pilihan raya. Dari mana lagi mereka mendapat ‘political fund’ jikalau tidak daripada taukeh Cina!......

Aku orang Melayu tulin. Tetapi aku tidak pula membenci kaum-kaum lain yang tinggal di negara ini. Datuk nenek aku dulu pun tidak membenci orang Cina yang datang ke negara ini. Ramai orang Melayu zaman dahulu yang memberikan perlindungan kepada orang Cina dan India. Seeingat aku Atuk aku membenarkan kaum Cina bernama ‘Panjang’ tinggal di bawah rumahnya. Aku tak tahu nama sebenarnya. Oleh kerana tinggi lampai orangnya maka digelarnya ‘ Panjang’. Aku masih terbayang wajah Cina Panjang sampai ke hari ini.

Atuk sekeluarga memberikan tempat di bawah rumah kami untuk Cina Panjang diam. Kerjanya  ialah membantu Atuk dan keluarga dengan kerja-kerja rumah. Upahnya sekadar makanan yang disediakan oleh Atuk aku. Makan Atuk aku, makanlah dia. Tugas harian yang dilakukannya ialah membelah kayu, mengambil air di telaga. Disamping itu Cina Panjang juga berusaha mengerjakan tanah Atuk aku. Bercucuk tanam. Dipendekkan cerita dari situlah Cina Panjang hari demi hari semakin senang sehinggalah dia membuka perniagaan kecil di kampung dimana orang kampung membeli keperluan harian darinya.

Orang Melayu tidak menentang kedatangan orang Cina ke Tanah Melayu. Itu hakikat sejarah yang tidak boleh dilindungi. Semenjak Kurun ke 11 lagi orang Cina dan India sudah mula berniaga dan terlibat dalam perdagangan di rantau Asia Tenggara khususnya di Alam Melayu. Ada berlaku pergaduhan antara orang Melayu dengan Cina tetapi hanya merupakan pergaduhan biasa. Bukan pergaduhan antara kaum. Orang Melayu semacam berpuas hati dengan kehadiran saudagar Cina dan India. Mereka berdagang secara aman.

Hanya apabila datangnya kuasa Barat yang telah menanamkan benih-benih perkauman antara orang Melayu dengan orang Cina ia itu dengan menjalankan dasar ‘pecah dan perintahnya’. Kum-kaum terbesar ini diasingkan tempat tinggal mereka. Dasar British ini ‘menghasilkan buah’nya apabila berlaku Peristiwa 13 Mei 1969 apabila berlaku perbalahan kaum antara Melayu-Cina. Dan yang menghairankan pula ialah selepas Peristiwa 1969 itu, tidak pula berulang peristiwa hitam berkenaan. Seolah-olah semuanya sedar bahawa berlakunya peristiwa hitam itu adalah sesuatu yang sia-sia belaka.

Sudah 40 tahun lebih semenjak berlaku Persitiwa 13 Mel 1969, kaum-kaum di Malaysia hidup secara aman damai menikmati kemakmuran di negara yang tercinta ini. Berasaskan kepada keadaan ini, banyak perkara yang boleh kita renung dan menungkan.

·      Sungguhpun ada orang Melayu yang tidak begitu selesa dengan kehadiran orang Cina dan India di Malaysia, namun tidak pula wujud penentangan secara terbuka terhadap orang Cina.
·      Begitu juga dengan keadaan orang Cina dan India. Ada golongan kaum Cina dan India yang merasa tidak selesa dengan orang Melayu. Namun tidak pula ditunjukkan perasaan ketidakselesaan itu.
·      Mungkin disebabkan bilangan yang kecil golongan yang membenci antara satu sama lain in telah menyebabakan tidak menampakkan perkembangan yang jelas.
·      Kaum Cina dan India tidak pernah mempersoalkan secara terang-terangan mengenai Dasar Ekonomi Baru negara. Mereka agaknya faham tentang tujuan dan matlamat dasar berkenaan. Namun apabila dasar DEB itu diselewengkan dan menyimpang jauh dari matlamat asalnya maka golongan bukan Melayu mula menentang penyelewengan itu.
·      Orang bukan Melayu merasa gusar apabila DEB disalah gunakan. Mereka ‘sakit hati’ melihatkan anak golongan berada ( Melayu) yang mendapat faedah lumayan dari dasar DEB sedangkan anak golongan Melayu miskin amat sukar untuk menikmati kemudahan berkenaan. Bagi aku orang bukan Melayu berhak untuk ‘sakit hati’ melihatkan keadaan sedemikian.

Rakyat Malaysia seharus sudah berhenti mempersoalkan isu-isu sensitif yang berkaitan rapat dengan Melayu-Cina-India ini. Sepatutnya tidak kedengaran lagi suara-suara sumbang yang menyeru ‘ pergi berpindah ke negara lain’ yang ditujukan kepada kumpulan-kumpulan yang mempersoalkan isu Melayu-Cina. Sepatutnya tidak ada lagi suara-suara yang mempersoalkan tentang hak istemewa orang Melayu, sekiranya peruntukan yang tertera dalam perlembagaan Malaysia menepati matlamatnya mengikut ertikata yang sebenarnya. Pemberian hak istemewa kepada orang Melayu itu jangan diketepikan, kerana masih ada lagi orang Melayu yang masih miskin yang memerlukan pembelaan. Namun begitu jangan diabaikan juga kaum-kaum lain yang miskin yang semestinya juga diberikan pertolongan dan layanan istimewa seperti yang diberikan kepada orang Melayu itu walaupun syarat itu tidak diperuntukkan dalam Perlembagaan Malaysia.

Abuhassanadam

4 Julai 2013

2 comments:

  1. Saya sependapat dengan saudara.Arwah bapak saya pun ada Cina dan India tinggal bersamanya semsasa kami tinggal di Sungai Manek, untuk membantu kerja2 harian bapak saya. Pada masa itu saya masih kecil lagi. Perkara ini diceritakan olih bapa saya semasa hayatnya dulu.

    ReplyDelete
  2. Tuan,

    Saya sudah lama tidak mempercayai UMNO Baru. Benar saya mendapat manafaat dari DEB yang diilhamkan oleh Tun Razak. Tetapi setelah melihat bagaimana UMNO Lama dimatikan oleh seseorang kerana kepentingan politik peribadinya mengatasi segala-galanya dan menilai bagaimana individu itu menggunakan kenderaan baru ciptaan bernama UMNO Baru selama 22 tahun untuk menindas dan menjadikan majoriti orang melayu merempat dinegara sendiri - saya telah mengambil langkah tidak mempercayai UMNO Baru sejak 15 tahun dulu.

    Apa yang saya mileki hari ini, walaupun tak semewah kroni-kroni mereka, saya bersyukur kerana ia adalah rezeki dari Allah yang berkat tanpa perlu mengkhianati dan menipu bangsa saya dengan bersongkol dengan UMNO Baru dan kroni-kroni mereka untuk merompak kekayaan negara.

    Memang perit untuk bersaing dengan mereka untuk mencari rezeki di bumi bertuah ini, tetapi rezeki itu adalah milek Allah semuanya. Dia memberi kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Kita sebagai hambanya, hanya perlu berusaha dan bertawakal kepadanya.

    Hari ini, politik mereka sangat tidak berperimanusia lagi. Hati kekadang menangis sedih melihat bagaimana massa melayu diperbodoh, diperhambakan dengan imbuhan/gula-gula beracun tanpa ada rasa belaskasihan semata-mata untuk mengeklkan kuasa politik dan dominasi kumpulan minoriti mereka.

    Semua angka-angka penunjuk samada ekonomi, pendidikan dll semuanya menunjukkan bahawa majoriti orang melayu berada dalam keadaan terok. Ini adalah kerana kita orang melayu adalah penduduk majoriti. Jadi jika kita membicarakan bahawa bahawa 40% rakyat negara ini berpendapat RM 1,500 atau kurang sebulan, jumlah orang melayu didalam kategori ini berjumlah 8.5 juta orang.

    Jumlah 8.5 juta orang ini merupakan hampir 1/2 dari jumlah keseluruhan orang melayu di negara ini ! Jadi, tidak memeranjatkanlah jika hampir 95% penerima BR1M 1.0 & 2.0 adalah orang melayu. Lebih memedihkan hati ini, apabila melihat bagaimana penerima-penerima BR1M ini begitu bersyukur yang teramat diatas bantuan dan keperihatinan pihak yang memberi terhadap mereka - sedangkan hakikatnya ia adalah satu kegagalan nyata dan heartless pihak tersebut membela nasib mereka sejak merdeka.

    ReplyDelete