Tuesday, April 9, 2013

GANDINGAN RAFIZI DAN NURUL IZZAH


GANDINGAN RAFIZI DAN NURUL IZZAH

Pakatan Rakyat dapat memenuhi selera dan kehendak orang muda apabila dapat menyediakan calon-calon yang seangkatan dengan mereka. Sehingga artikel ini ditulis samada PKR atau PAS atau DAP sedar bahwa orang muda yang merupakan golongan pengundi terbanyak mengharapkan calon-calon mereka terdiri dari orang muda. Lantas calon-calon mudalah yang diketengahkan. 

Mendahului senarai ini tentulah Nurul Izzah yang mendapat jolokan sebagai Puteri Reformasi. Liku-liku hidup yang dilaluinya, terutama apabila memperjuangkan kebenaran bapanya amat mendewasakan beliau. Apatah lagi  apabila beliau sememangnya hidup dan ‘bergelumang’ dalam suasana politik yang diwarnai oleh ibu dan bapanya. Nurul berjaya menewaskan DS Shahrizat Jalil, Ketua Wanita UMNO Malaysia ( yang ketika itu belum lagi terpalit dengan skandal lembu!) yang juga wakil rakyat kawasan Lembah Pantai selama beberapa penggal. Mungkin pada ketika beliau memenangi kerusi berkenaan Nurul hanya berumur dalam lingkungan akhir-akhir dua puluhan.

DS Shahrizat Jalil juga mempopularkan Rafizi. Jikalau tidak disebabkan oleh kisah ‘lembu’ yang dedahkan oleh Rafizi mungkin beliau tidak begitu terkenal di arena politik di Malaysia. Sebenarnya aku mula mengenali Rafizi ketika dia masih ‘anak-anak’ ketika belajar di United Kingdom. Ketika itu bakatnya amat  menonjol ketika bersama-sama dengan Allahyarham Adlan Benan bin Omar menerajui United Kingdom Eksekutif Council ( UKEC).

Aku mengambil kesempatan di sini untuk menceritakan serba sedikit kisah Allahyarham Adlan Benan bin Omar manusia yang aku anggap luar biasa bijaknya. Pertama kali aku bertemu dengan Arwah ( ketika bertugas sebagai Pengarah Malaysian Student Department, United Kingdom dan Eire ) aku dapat mengesan bakat besar yang dimilikinya. Apatah lagi Adlan adalah seorang pelajar University Cambridge yang banyak mengondol berbagai hadiah daripada university tempat dia belajar. Selepas beberapa bulan berkecimpung dengannya, hati kecilku berbisik, “ baru aku jumpa ‘manusia’ yang akan mengambil tempat Anwar Ibrahim sekiranya Anwar sudah tiada nanti).

Tapi rupanya kita hanya boleh merancang dan Allah juga yang menentukan. Adlan Benan bin Omar menghembuskan nafas dalam usia yang sangat muda, 29 tahun. Bagi aku kehilangan Adlan adalah seperti kehilangan sebiji bintang yang aku harapkan akan menerangi alam Malaysia dan dunia. Sebelum dia menghembuskan nafas terakhirnya, kami selalu berhubung dan berbincang. Walaupun pemikiran beliau sudah begitu matang dalam usia yang sedemikian, namun arwah masih merujuk sesuatu kepada aku, terutama yang berkaitan dengan hal-hal yang belum dilaluinya. Aku tangisi kematiannya. Semga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya. Amin.

Ketika dia masih sihat aku selalu bertanya beliau siapakah orang harapannya. Sepuluh kali aku bertanya pada Arwah Adlan Benan tentang hal itu jawapannya ialah Rafizi Ramli. Seratus kali aku tanya dia siapa yang layak jadi penggantinya . Jawabnya Rafizi. Begitu yakin dia tentang kebolehan dan bakat kepimpinan yang dimiliki Rafizi. Banyak lagi yang dijelaskan kepada aku mengapa dia memilih Rafizi sebagai penggantinya dalam UKEC. Tak payahlah aku nak cerita kesemuanya. Carilah sendiri.

Aku mohon maaf kerana agak tersasar perbincangan aku. Aku agak emosional apabila mengenangkan kisah arwah. Pasti Rafizi juga akan terusik apabila menyentuh tentang arwah. Dan seingat aku, Raflzilah yang menelipon aku pada suatu pagi memberitahu aku yang “ Ben ( nama glamournya) dah tak ada”…..

Kini Rafizi memikul tugas yang amat berat. Bukan sahaja memenuhi hasrat arwah tetapi aku yakin juga seluruh pemuda di Malaysia amat mengharapkan agar Rafizi dapat menggalas tugas yang berat ini untuk memacu Malaysia ke arah sebuah negara maju jika diberikan peluang oleh rakyat Pandan. Dan Rafizi agak bertuah kerana mendapat gandingan Nurul Izzah, seorang pemimpin muda yang juga diharap-harapkan oleh rakyat untuk memimpin negara ini. Mereka beruntung pula kerana sentiasa mendapat bimbingan dan nasihat dari DS Anwar Ibrahim.

Sebagaimana yang aku tegaskan pada awal rencana ini, seolah-olah Pakatan Rakyat  tahu selera orang muda di Malaysia kini. Mereka tahu selera orang muda kini ( yang juga dipanggil Gen Y, yang lahir pada tahun-tahun 1980 dan 2000 ). Mereka tahu pemikiran dan hasrat yang ada pada orang muda. Bukan pula bermakna yang  GenY tidak suka pada orang tua, tetapi tentulah mereka berasa selesa bersama dengan orang yang seangkatan dengannya. Ataupun orang tua yang ‘sezaman’ dengam mereka.

Di sinilah aku rasa BN mengahadapi masalah mencari calon. Aku agak je. Kebanyakan wakil-wakil rakyat yang ada sekarang ( kebanyakannya) sudah tidak sesuai berada dalam acuan Kurun ke 21. Maksud aku jika ditinjau dari beberapa segi. Aku tidak bermaksud bahawa orang yang berumur dan berusia tidak layak menjadi calon. Yang aku maksudkan ialah ‘tokoh’ lama yang sudah tidak sesuai dengan keadaan kini, dengan ‘ dunia orang muda’. Orang tua yang tidak ikut ‘ sekali air bah dan sekali pasir berubah’

Kadang-kadang kita ‘perasan’ merasakan kita amat sesuai dengan keadaan kini. Dunia kini. Orang muda kini. Tetapi pada hakikatnya orang tua sudah ‘obselete’. Dengan sebab itulah DS Najib selalu menyebut tentang ‘ winnable candidates’. Maksudnya ialah calon yang boleh memacu negara ke arah yang lebih bermakna sesuai dengan keadaan kurun ke 21 sekiranya BN berjaya dalam PRU 13. Beliau tidak mahu menyatakan yang kebanyakan calon BN sekarang sudah tidak sesuai. Takut kecil hati. Tapi kebanyakan calon pula merasakan bahawa mereka masih diperlukan oleh pengundi-pengundi. Mungkin syok sendiri.

Aku masih teringat kata-kata Lester Thurow dalam bukunya, “ HEAD to  HEAD’ mengenai Margaret Thatcher. Secara kebetulan mendiang menghebuskan nafas terakhirnya semalam. Lester ada mengatakan, “ In the spring of 1991 British prime minister Margaret Thatcher lost her job. She had not lost an election. It was not obvious that she would. She lost her job because she insisted on palying the old twentieth-century economic game. She simply would not recognize that the world had changed and that she would have to change with it. She would not play the twenty-first century’s economic game”

Ini yang ditakuti  kalau-kalau negara ini jatuh ke tangan pemimpin yang tidak sesuai berada dalam Kurun ke21.


Abuhassanadam
9 Mac 2013


No comments:

Post a Comment