Saturday, April 20, 2013

APAKAH WAJAR TINDAKAN ROS?


APAKAH WAJAR TINDAKAN ROS?

Walaupun pemimpin Pakatan Rakyat agak ‘terhutang budi dan berterima kasih ‘ kepada ROS ( Registrar of Societies) namum rakyat terbanyak  ‘menyinga’ apabila mendapat khabar yang DAP tidak boleh menggunakan lambangnya untuk bertanding dalam PRU 13. Berbagai kutukan dilemparkan oleh rakyat terbayak kepada BN kerana pada anggapan mereka ROS melakukan pembatalan berkenaan atas arahan pemimpin BN.

Itu kata rakyat. Apa jawapan dan penjelasan ROS mengenai perkara itu mereka tak peduli. Biarlah TV3 dan TV Malaysia menjelaskan perkara itu selama tiga hari tiga malam  pun namun rakyat akan kata BN tak patut. Tak berhati perut. Dan ROS pulak dikutuk kerana mengikut membabi buta tulunjuk BN. Sepatutnya pegawai kerajaan boleh berstindak bersendirian tanpa arahan politik dari atas. Itu persepsi rakyat terbanyak. Itu kata mereka. Samada betul atau tidak anggapan mereka itu , lain kira. Tapi begitulah anggapan mereka. Begitulah perbualan rakyat di mana saja kita pergi semalam dan hari ini dan mungkin besok pun begitu juga.

Tetapi kata DS Anwar Ibrahim tindakan ROS menghalang DAP dari menggunakan simbol parti sendiri pada PRU 13 itu akan memakan diri. Katanya "Mereka ingat kejutan ini akan menggemparkan kerana DAP dikait sebagai parti Cina, yang anti Melayu dan Islam.
Kalau tujuan untuk takutkan rakyat, (ia gagal). Mereka ingat kalau DAP tak pakai (lambang) roket, akan ada masalah, orang tak boleh terima. Tak kerja bodoh ke ini. Mereka (Umno BN) ingat rakyat belum bersedia, fikir orang Melayu susah hendak pangkah DAP. Tapi, saya yakin ia membantu kita, malah untungkan Pakatan kerana lonjakkan sokongan.
Pimpinan Umno BN bila hilang keyakinan, mereka ambil keputusan kurang bijak dan gopoh. Keputusan ini memakan diri,"

Pagi tadi aku bersama-sama dengan rakyat terbanyak di pusat penamaan calon di satu kawasan di Selangor. Pinggir Kuala Lumpur.Takkan lah di Padang Rengas pulak.  Calonnya adalah seorang anak muda. Sangat berkebolehan. Lengkap kelulusannya. Malah menandingi kelulusan orang lain. Dua ijazahnya. Satu Engineerig dan satu lagi Accountancy. Dari luar negara. England. Budak berperangai baik. Sudah berkahwin. Tak da rekod yang tak baik. Hendak apa lagi…….

Lepas Subuh pagi tadi aku dah ada di kedai kopi berdekatan dengan tempat penamaan calon. Isteri aku ada sekali. Dia pun berminat benar dengan hal-hal politik ni. Susah juga aku mencari tempat letak kereta. Namun ada seorang pemuda Tionghua sanggup mengubah keretanya dan memberikan tempat yang dikosongkan untuk aku. “ Tak apa…PakCik letak sini….saya taruh sana….” katanya. Apa lagi nak aku katakan. Terima kasih jer le. Agaknya kesian dia melihat aku -  orang tua.

Permulaan pagi aku amat mengembirakan. Tambah meyakinkan aku yang Malaysia boleh menjadi sebuah negara berbilang kaum yang aman makmur. Aku kagum dengan sifat anak muda Cina tu. Dia tahu menghormati orang tua. Aku yakin ramai lagi anak muda tidak kira bangsa dan ketrurunan yang bersifat seperti orang muda itu di luar sana.

Setelah separuh cawan air kopi aku hirup, tak sabar rasanya aku nak bertanyakan pandangan seorang Cina juga yang memegang bendera PAS. Aku bertanya menggunakan bahasa pasar ( Melayu ) tentang kesan daripada tindakan ROS. Dia menjawab menggunakan bahasa Melayu yang betul. Malu pulak aku rasanya. Katanya, “ Tidak timbul kekeliruan langsung. Rakyat dah cukup faham. Malah rakyat sudah pun membuat keputusan. Lambang PAS ke, lambang DAP ke, Lambang PKR ke tak jadi masalah. Itu lambang Pakatan semuanya. Yang eloknya buang semua lambang tu dan pakai lambang baru lambang Pakatan Rakyat. Satu saja…”

Mungkin betul juga cadangannya itu. Terpulanglah kepada pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat untuk memikirkannya. Cuma yang boleh aku tegaskan di sini ialah pemansuhan penggunaan lambang DAP tidak memberi kesan langsung kepada rakyat terbanyak. Langsung tidak ada kesan negatif.

Malah mereka menyalahkan BN pulak kerana membenarkan ROS mengambil tindakan sedemikian. Aku cuba menjelaskan bahawa keputusan ini bukanlah keputusan BN. BN adalah parti politik. ROS adalah jabatan kerajaan. Mereka setuju tapi menghujahkan dengan lebih banyak ‘tetapi’. Aku ‘surrender’ dengan menutup perbincangan itu dengan gelak ketawa yang berpanjangan. Aku sungguh bahagian berada ditengah-tengah masyarakat Malaysia dari berbagai kaum yang dahagakan Malaysia yang makmur dan aman damai.

Amat selari perbincangan kami itu dengan kenyataan Tuan Guru Nik Aziz yang mengatakan,

“Hari ini, benteng tersebut telah runtuh sepenuhnya. DAP tanpa takut-takut lagi telah merobohkan persepsi ini apabila bertindak berani memilih logo PAS untuk bertanding di kawasan-kawasan yang telah diperuntukkan kepada mereka khususnya kawasan yang mempunyai majoriti pengundi Cina. Saya kira, inilah saat di mana perjuangan PAS sudah tidak menjadi kegerunan lagi kepada bangsa Cina. Sekalipun ia masih belum diterima sepenuhnya, namun sedikit demi sedikit ia telah hilang”

Apakah ini yang dinamakan ‘ a blessing in disguise’ kata orang putih. Sudah sekian lama kita mengharapkan kewujudan Bangsa Malaysia dalam erti kata yang sebenar-benarnya. Berbagai tindakan dan langkah diambil oleh pihak kerajaan selama 50 tahun untuk menyatukan rakyat  di negara ini namun belum dapat direalisasikan sepenuhnya.

Dan dengan tindakan yang dilakukan oleh ROS ini benar-benar menyedarkan rakyat Malaysia bahawa sebenarnya kita memang boleh bersatu padu sekiranya pucuk pimpinan menunjukkan hasrat dan iltizam yang sebenar-benar untuk bersatu. Sebelum ini PAS diragui oleh setengah pihak sebagai parti Melayu Islam yang berfikiran sempit dan tambah disempitkan lagi oleh pihak-pihak yang tidak mahu melihat perpaduan dalam Pakatan Rakyat itu berjaya. Kini ‘benteng’ itu telah dipecahkan.

Aku hampir menitiskan air mata bila melihatkan PKR dan PAS bersedia tanpa ragu-ragu membenarkan DAP menggunakan lambang-lambang parti mereka. Ini sebenarnya kawan. Sanggup menangis berasama dalam kesusahan.

Orang putih kata, “ a friend in need is a friend indeed”


Abuhassanadam
20 April 2013
( Hari Penamaan Calon PRU 13)










No comments:

Post a Comment