Saturday, April 6, 2013

ANWAR IBRAHIM DAN PERMATANG PAUH SEPERTI AUR DENGAN TEBING


ANWAR IBRAHIM DAN PERMATANG PAUH
SEPERTI AUR DENGAN TEBING

Aku lega apabila mendapat tahu DS Anwar Ibrahim akan bertanding di Permatang Pauh. Dan aku sedih apabila mendengar khabar yang DSAI akan bertanding di Perak. Sepatutnya aku gembira sebab Perak tu negeri aku. Tak kiralah di Tambun ke, di Padang Rengas ke atau di Bagan Datoh ke. Pokoknya dia nak bertanding di Perak. Sepatutnya aku gembira seorang pemimpin besar memilih negeri aku. Ini tidak….

Sebagai orang kerdil aku cuba dengan cara aku mempengaruhi DSAI supaya jangan tinggalkan Permatang Pauh. Antara Anwar dengan Permatang Pauh bukan setakat ikatan politik tetapi ikatan kekeluargaan. Ataupun boleh aku sifatkan sebagai hubungan ‘ darah- daging’. Begitulah rapatnya hubungan DSAI dengan Permatang Pauh. Macam hubungan aku dengan Padang Rengas ler. Nama Padang Rengas sentiasa berada dalam lipatan hati ku. Begitu juga nama Anwar Ibrahim sentiasa berada dalam lipatan hati orang-orang di Permatang Pauh, tak kira Melayu, Cina atau India.

Aku juga faham mengapa DSAI hendak berpindah ke Perak. Dari segi strategi politik memanglah betul dan tepat langkah itu. Bagi orang luar Permatang Pauh sememangnya mengalu-alukan keputusan itu. Malah ada juga sebilangan kecil pengundi di Permatang Pauh yang merelakan DSAI ‘berkelana’ ke Perak tetapi tentunya dengan hati yang amat berat merelakan beliau pergi.  Sebahagian besar pengundi di Permatang Pauh pastinya tidak rela melepaskan dia pergi.

Doa orang kampung Ceruk Tokkun dimakbulkan oleh Allah.
Harapan DS Dr. Wan Azizah juga di restui oleh Allah.

Bagiku persoalan hasrat perpindahan DSAI ke Perak bukan perkara kecil. Soal hati dan persaan. Apabila melibatkan hati dan perasaan kesannya amat mendalam samada positif atau negatif. Bagi orang Permatang Pauh, manusia yang bernama Anwar Ibrahim adalah anak didik mereka. Mereka masih ingat siapa emak bapaknya, semasa kecilnya, persekolahannya, masa mudanya dll. Pendek kata senang suasah mereka bersama-sama. Itu sifat orang kampung. Dan telah pun dibuktikan oleh mereka semasa DSAI dalam kesusahan. Mereka tidak lari membiarkan DS Dr. Wan Azizah bersendirian. Mereka sedaya yang upaya menghulurkan bantuan dan pertolongan.

Ini yang dinamakan hati dan budi orang kampung. Aku tahu dan aku faham benar kerana aku juga orang kamung totok. Orang ‘asli’. Walaupun aku jarang balik ke kampung tetapi ikatan kekeluargaan aku dengan orang kampung adalah amat, amat rapat. Mereka sentiasa di hatiku.

Aku bimbang benar DSAI mengambil keputusan untuk berpindah ke Perak. Aku amat bimbang tentang kesan buruk ekoran daripada perpindahan itu. Aku teringat peristiwa sejarah yang boleh juga dikaitkan dengan peristiwa ini yang berhubung kait dengan soal hati dan perasaan.

Ramai anak-anak muda yang tidak tahu tentang kisah sejarah negeri Johor “ Sultan Mahmud mangkat dijulang”.  Amat dramatik. Betul. Tetapi yang aku nak analisa ialah tentang kesan ekoran daripada peristiwa berkenaan.

Sejarah telah membuktikan bahawa Kesultanan Johor adalah warisan daripada Kesultanan Melaka – keturunan Bukit Seguntang Maha Miru ( mengikut kitab Sejarah Melayu). Ekoran daripada peristiwa “ Sultan Mahmud mangkat dijulang” maka berakhirlah keturunan Kesultanan Melaka  ( keturunan Bukit Seguntang ) yang memerintah Johor pada tahun 1699.

Mengikut Haji Said haji Sulaiman dalam bukunya “ Hikayat Johor” selepas kemangkatan Sultan Mahmud, kerajaan Johor diperintah oleh golongan Bendahara dengan dilantik putera Tun Habib Dato’ Bendahara Sri Maharaja Padang Saujana Johor sebagai Sultan dengan gelaran Sultan Abdul Jalil.

Kesan daripada peristiwa amat menyentuh perasaan orang Melayu Johor, khususnya Orang Laut. Mengikuti pengkaji sejarah Nusantara terkenal, L. Andaya, orang Johore ( Orang Laut ) merajuk. Orang Laut tidak lagi mahu berperang mempertahankan Sultan. Mereka ‘menggantung’ senjata disebabkan kekecewaan yang amat sangat. Mereka tidak mahu bertuankan Sultan yang bukan berketurunan Kesultanan Melaka – keturunan Bukit Seguntang Maha Miru. Bagi mereka keturunan Bukit Seguntang itulah keturunan Sultan yang sebenar.

Apa pula hubungannya dengan peristiwa DSAI yang berhasrat untuk berpindah ke Perak itu. Sekali lagi aku tegaskan ia merupakan ikatan hati dan perasaan. Aku amat bimbang sekiranya DSAI berpindah juga, maka pengundi di Permatang Pauh akan ‘merajuk’. Dan kesannya tentulah buruk. Berbagai kemungkinan telah aku fikirkan.

·      Mungkin mereka akan mengundi parti lain sebagai protes kerana mereka sudah tidak ‘diendahkan’ lagi oleh DSAI. Ini mungkin berlaku kerana kekecewaan orang Melayu yang sebegini  boleh membawa kepada berbagai kesan yang tidak diingini.
·      Pihak lawan ia itu BN akan mengembelingkan habis-habisan isu ‘tidak mengenang budi’. Mereka akan berpesta melalui TV1, TV 3 dan akhbar-akhbar milik mereka mendedahkan kisah ‘ manusia yang tidak mengenang budi’. Bukan sahaja pengundi di Permatang Pauh akan ‘termakan’ dengan dakyah-dakyah sedemikian, tetapi pastinya ada juga pengundi-pengundi lain di kawasan lain juga akan terpengaruh.
·      Sekiranya DSAI berpindah ke tempat baru pastinya beliau terpaksa mencari sahabat dan kenalan yang baru. Tidak mudah. ‘ Mungkin ramai yang akan ketawa, tetapi tidak pasti ramai yang akan menangis’. Berbeza dengan pengundi di Permatan Pauh yang telah terbukti ‘sanggup menangis dan ketawa’ bersama-sama.

Kini semua sudah selesai. DSAI telah pun membuat keputusan untuk terus mewakili Permatang Pauh. Dan aku amat yakin bahawa majoriti yang akan diperolehi oleh DSAI pastinya melonjak naik, Insyallah. Dan satu perkara yang boleh dilakukan oleh DSAI ialah beliau boleh meninggalkan kawasannya buat sementara untuk menolong rakan-rakan lain berkempen di tempat lain kerana kawasannya di Permatang Pauh pasti terjaga dan terpelihara.

Bukan saja terpelihara dan terjaga tetapi mantap seperti aur dengan tebing.

Abuhassanadam
6 April 2013




No comments:

Post a Comment