Thursday, March 14, 2013

KE MANA TERBANGNYA TEMPUA KU SAYANG


KE MANA TERBANGNYA TEMPUA KU SAYANG

Sebenarnya aku sudah rindu sangat pada kampungku. Kampung Keroh Hilir Padang Rengas, Perak. Sudah terlalu bosan tinggal di luar. Di bandar. Orang kampung walau sejauh mana pun merantau pasti teringatkan kampung. Bak kata pepatah Melayu, “ Tak sudah seluang melaut akhirnya balik ke tepi juga’. Tepat sekali. Aku rindu sangat kat kampung. Bukan lah pulak aku tak pernah balik ke kampung. Selalu. Tetapi sekejap. Sehari. Kadang-kadang dua hari. Tak pernah sampai seminggu pun tinggal di kampung. Kali ini aku berhasrat nak tinggal sekurang-kurangnya dua minggu. Seorang. Anak isteri tak perlu ikut.

Memang aku merindui kesunyian kampung pada waktu malam yang hening. Aku nak dengar semula bunyi keredik (jengkerik) ‘ menyanyikan’ lagu malam untuk menemani tidurku, sepertimana aku pernah ‘didendangkan’ sewaktu aku masih kecil-kecil dulu. Aku nak merasakan  suasana kesejukan pagi ketika tidur tanpa berhawa dingin. Aku mahukan kesejukan pagi di kampung bukan kesejukan yang diselubungi salji. Aku tak mahu sejuk salji. Aku merindui dingin di kampung.

Aku mahu tidur hanya berpakaian kain sarung tanpa baju dan seluar dalam. Bolin ( kata orang Perak ). Aku tidak memerlukan tilam empuk. Tak perlu. Hanya tikar mengkuang yang masih ada peninggalan arwah ibuku. Cukup untuk melapik tubuhku. Selimut pun kadang-kadang tak perlu kerana kain sarong boleh berperanan ‘ dua dalam satu’.  Boleh dijadikan sarong dan boleh juga dijadikan selimut sekiranya perlu.

Aku sudah lama benar tidak pernah melihat kabus pagi membalut kampung ku. Terus terang aku katakan entah macam mana akhir-akhir ini aku lebih kerap melihat salji daripada melihat kabus pagi di kampung ku. Aku agak bertuah dari satu segi tetapi agak merasa bersalah dari segi yang lain.

Aku sudah bertekad benar ia itu sesampai sahaja aku di kampung nanti aku akan terus pergi ke tengah sawah berdekatan dengan rumah aku. Aku akan pergi ‘melawat’ brurung tempua yang bersarang bergantungan di pohon buluh seperti mana yang pernah aku lihat dan lakukan semasa aku kecil-kecil dulu.

Dijangka aku akan sampai pada waktu petang. Aku jangkakan aku akan sampai di kampungku pada pukul lima petang. Sedang elok dan sesuai. Sedang elok untuk aku menikmati angin petang semlihat keindahan alam disamping menunggu matahari terbenam. “ Tak perlu sampai ke Pantai Kute di Bali semata-mata untuk melihat matahari terbenam pada waktu senja’ kata hati kecilku. Di kampung aku lebih cantik dan indah suasana matahari terbenam pada waktu senja.

Tidak kurang tarikan yang membakar hasratku untuk pulang ke kampung kali ini ialah untuk melihat burung tempua yang bersarang di pohon buluh di tengah bendang, sepertimana yang aku jelaskan itu. Perdu buluh tempat tempua bersarang itu ialah di Kampung Pulau ( kami panggil Pulau Hawaii kerana kecantikannya, dengan phon nyiornya yang melambai..). Di bawah pohon buluh inilah aku dan adik ku pernah bermain-main sementara menunggu emak dan bapak menuai padi di situ. Dan di pohon buluh inilah burung tempua bersarang. Bergayutan sarang-sarang temupa itu. Tetapi tempua-tempua itu tidak bersarang rendah. Pepatah Melayu kata, “ Jikalau tidak ada-ada, takkan tempua bersarang rendah..”. Memang dipucuk pohon buluh lah tempat tempua bersarang.

Benakku sering bertanya,

            Masih ada lagikah pohon buluh di tepi sawah itu?
Masih ada lagikah sarang-sarang burung tempua bergayutan dipohon-poho buluh itu?
Jikalau sudah tiada, ke mana perginya tempua-tempua itu.
Merajukkah dia?
Ke mana berkelananya dia?
Masih adakah lagi pohon-pohon buluh tempat tempua bersarang?

Apa yang aku sangkakan tepat sekali. Pohon buluh ditepai sawah sudah tiada lagi. Dan tentulah sudah tiada juga tempua yanng bersarang. Aku pergi ke sungai tempat aku dan adikku dulu bermain. Di bawah pohon buluh berkenaan. Sudah tiada semuanya. Aku dongakkan kepalaku membayangkan yang aku sedang memerhatikan sarang burung tempua yang bergayutan. Telingaku seolah-olah mendengar bunyi  burung tempua ‘ bercengkerama’ dalam sarang-sarang yang mereka anyam sendiri dengan menggunakan paruh mereka.

Sudah tiada rupanya tempuaku sayang.

Sawah yang dahulunya dihiasi padi menguning kini sudah tidak kelihatan lagi. Tanaman padi sudah digantikan dengan tanaman jagung, petola, timun, terung. Orang kampungku sudah berubah ‘selera’. Mereka sudah tidak berminat lagi untuk bersawah padi. Anak-anak muda sudah tidak berminat lagi bertani. Mereka sudah ramai yang berhijrah ke bandar ( seperti aku ) untuk bekerja ekoran dari kelulusan yang mereka perolehi yang membolehkan mereka menjawat jawatan-jawatan dalam kerajaan atau swasta.

Keindahan alam di kampung sebagaimana yang pernah aku alami dulu sudah tidak seindah dulu. Kampung Pulau yang kami panggil  Pulau Hawaii sudah tidak ada serinya. Tidak ada lagi pokok-pokok kelapa yang melambai-lambai waktu ditiup angin. Tidak nampak lagi cahaya bulan mencelah menyinari melalui daun-daun kelapa diwaktu bulan mengambang. Semuanya sudah tidak ada lagi.

Kesunyian malam tidak seperti suasana hening sepertimana yang aku alami ketika aku masih kanak-kanak dulu. Kesunyian malam sentiasa diganggu oleh bunyi-bunyi enjin kereta dan motosikal penduduk kampungku yang sudah mampu memiliki motosikal atau kereta. Aku amat rindu pada kesunyian seperti zaman dulu supaya dalam suasana kesunyian itu dapatlah aku mendengar melalui corong-corong radio lagu ‘ Selamat Tinggal Bungaku’ nyanyian SM Salim atau lagu ‘ Indahnya Alam’ nyanyian Taufik Haji Ali ataupun apabila menjelang Hari Raya dapatlah aku menikmati suara P.Ramlee mendendangkan lagu “ Dendang Perantau”.

Sayang, kesemua itu sudah hilang seperti hilangnya juga burung tempuaku sayang.


Abuhassanadam
14 Mac 2013

No comments:

Post a Comment