Sunday, February 17, 2013

IMEJ MALAYSIA TERCALAR......


JANGAN DICALARKAN IMEJ MALAYSIA


Akhbar The Star- 16 Februari 2013 melaporkan

Australian senator Nick Xenophon was not allowed to enter the country as his name is on the Immigration Department's blacklist.
Immigration director-general Datuk Alias Ahmad said Xenophon had been listed as prohibited immigrant ……He said prohibited immigrants were those whose presence in Malaysia was a danger to the community….“Prohibited immigrants are also those who could cause disorder in the country”

Ketua Pengarah Immigration telah menjelaskan dan memberikan sebab-sebab mengenai penahanan itu. Itu kata pihak immigration kita. Bagaimana pula dengan pihak kerajaan Australia.  Adakah mereka mahu terima penjelasan dari pihak kita. Dan apa pula kata masyarakat luar tentang penahanan sedemikian.

Dan mengikut berita ABC News ( Australia ) bertarikh 17 February 2013, punca penahanan mengikut kata yang empunya diri ialah,

"But it seems the only risk I am is to embarrassing the Malaysian government because of my advocacy for clean elections in Malaysia."

Dia menyambung lagi kenyataannya,

"We're expressing our disappointment. We're seeking a full explanation of this," he said. Former prime minister Kevin Rudd agrees the detainment was unacceptable and says Australia should be robust in its response.

Aku sebagai rakyat Malaysia amat bimbang dengan keadaan ini. Aku takut imej negara ini akan tercalar di mata dunia. Malaysia ialah kepunyaan rakyat Malaysia. Bukan dimiliki oleh seorang dua individu tertentu. Sekiranya silap langkah, persepsi luar terhadap negara kita akan menjadi begitu negatif sekali. Hancur.

Aku berkata demikian kerana, aku pernah mengalami beberapa situasi di luar negara ketika negara Malaysia begitu harum namanya di persada dunia. Tahun-tahun 1990an ( sebelum 1998 ) seluruh dunia kenal Malaysia. Di mana saja kita pergi dan berada orang luar akan mengenali kita dan bercakap mengenai Malaysia. Pada ketika itu kedudukan kita sudah atau pun hampir tergolong dalam the ‘ five tigers of Asia’. Sudah sama atau hampir-hampir sama dengan Singapore, Hong Kong. Pada ketika itu kita telah meninggalkan negara-negara seperti Indonesia, Thailand, Filipina dan lain-lain.

Pendek kata, imej Malaysia pada ketika itu  amat hebat. Sentiasa diperkatakan. Sangat positif. Dan ada beberapa peristiwa yang aku alami, yang amat membahagiakan ( sebagai anak Malaysia) dalam keadaan negara kita yang berimej tinggi di mata dunia.

Suatu pagi di  No 44, Bryanston Square London, di mana terletaknya bangunan Malaysian Student Department  UK & Eire, aku terserempak dengan seorang mem orang putih yang sedang memerhatikan plaq yang tertera pada bangunan itu. Sekarang dah tidak ada lagi. Dah pindah ke tempat lain. Plaq berkenaan tertulis, “ MALAYSIAN STUDENT DEPARTMENT’. Jadi mem orang putih itu sedang membaca dan memerhatikannya.

“ Boleh saya tolong mem?” kataku. Cakap orang putih le. Aku bertanya begitu sebab, aku tengok dia berminat benar dengan tulisan itu. Lagi pun Opah aku pesan agar jangan sombong. Tegur orang. Kut-kut dia dalam kesusahan. Tolong. Itu pesan Opah aku.

“ Saya Nampak perkataan ‘MALAYSIA’. Jadi saya terhenti kerana saya banyak dengar mengenai Malaysia. Sebuah negara yang pesat membangun. Mahathir, Anwar Ibrahim…” Dia semacam nak ‘ berceramah’  panjang lebar. Aku potong cakapnya.

“ Apa yang anda dengar tentang Malaysia?” Tanya ku.

“ Hebat…..” katanya pendek.

Alangkah bangganya aku, sebagai anak Malaysia, orang luar, orang putih pulak tu memuji negara kita, pemimpin kita. Dan cara dia bercakap memuji Malaysia nampaknya dengan penuh ikhlas. Lagipun kalau difikirkan apa perlu dia memuji Malaysia pada aku, bukan aku boleh bagi dia kontrek pun…..

Satu lagi episod.  Ini berlaku di Geneve, Switzerland. Aku dijemput untuk memberikan ceramah di sebuah universiti di sana. ( Ceramah tu hebat benar bunyinya. Bersembang-sembang . Macam bersembang atas pondok menunggu durian luruh. Tapi di Switzerland.) Ketika aku keluar dari Lapanganterbang Geneve, aku di jemput oleh seorang wakil dari university berkenaan. Ayat pertama yang ditujukan pada aku ialah,

“ Apa khabar Saudara Anwar Ibrahim? “Dia bertanya. Mana pulak aku nak tahu cerita DS Anwar Ibrahim,. Dia Timbalan Perdana Menteri Malaysia. Jauh benar bezanya kedudukan dia dengan aku. Dia di Malaysia. Aku di London. Dah dua tahun aku tak menjejakkan kaki di Malaysia ketika itu.

“ Baik-baik belaka” Jawab aku pendek.

Daripada pengalaman ini dapat aku bayangkan bahawa mereka mengikuti perkembangan dan kehebatan negara kita. Seolah-olah Malaysia sentiasa berada dalam ingatan mereka. Secara kebetulan pula pada ketika itu Malaysia sememangnya mengalami zaman keemasannya. Dr. Mahathir memang terkenal di seluruh dunia dalam banyak segi. Saudara Anwar Ibrahim pula begitu juga. Apatah lagi apabila beliau terpilih untuk menjadi Pengerusi UNESCO, sebuah badan antarabangsa. Anak Malaysia yang pertama menerajui badan dunia itu. Selepas itu tidak pernah lagi ada anak Malaysia yang menerajuinya. Jadi Malaysia pada ketika itu memang hebat.

Imej Malaysia di mata dunia  ektika itu amat memberangsangkan. Lantaran itulah aku amat bimbang dengan peristiwa Senator Nick Xenophon dari Australia itu. Kita amat bimbang kalau-kalau peristiwa ini digambarkan secara negatif oleh akhbar luar negara. Kesannya amat buruk kepada negara kita.

Apabila begitu keadaannya tidaklah kita memperolehi layanan VVIP lagi oleh negara luar sepertimana yang pernah aku alami dan yang pernah juga dialami oleh kawan-kawan lain yang pernah bekerja di luar negara.
Harap-harap janganlah berlaku demikian.


Abuhassanadam
17 Februari 2013

No comments:

Post a Comment