Wednesday, February 27, 2013

MATAPELAJARAN BAHASA INGGERIS, JANGAN FLIP-FLOP


 MATAPELAJARAN  BAHASA INGGERIS, JANGAN FLIP-FLOP

Aku pun hairan juga mengapa takut sangat nak mewajibkan matapelajaran English dalam peperiksaan SPM. Jikalau kita dah merasakan English itu amat penting untuk kita meneroka Kurun ke 21, maka mahu tak mahu kita terpaksa melengkapkan diri kita dengan bahas Inggeris. Dah tak boleh elak. Nak buat macam mana.

Tapi janganlah pulak dilupakan peranan Bahasa Melayu. Itu amat penting didaulatkan.  Semua kaum di Malaysia perlu faham bahawa mendaulatkan Bahasa Melayu bukan untuk kebanggan dan suka-suka, tetapi adalah disebabkan peranan bahasa itu sendiri. Dengan menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dapat berperanan menyatukan rakyat Malaysia. Kaum lain ( Tionghua dan India ) mesti betul-betul faham tentang hakikat ini. Segala acara-acara rasmi mesti menggunakan Bahasa Melaysia. Tak boleh menggunakan bahasa lain. Lagipun sudah termaktub dalam perlembagaan Malaysia yang Bahasa Melayu adalah Bahasa Kebangsaan.

Dan oleh kerana Bahasa Melayu hendak diperkukuhkan peranannya sebagai Bahasa Kebangsaan dalam ertikata yang sebenar-benarnya, bahasa-bahasa lain jangan pula disekat penggunaannya. “ Bior lantaknya le dema nak bercakap…mana kite nak nahannya” kata orang Perak. Jangan pula ada usaha untuk menyekat penggunaan bahasa dan loghat Cina atau Tamil. Begitu juga dengan kewujudan sekolah Cina dan Tamil. 

Sepatutnya sekolah Cina dan Tamil tidak patut wujud di Malaysia sepertimana yang dilakukan oleh Phibul Songgram di Thailand ( yang menghapuskan sekolah Cina dan membakar akhbar-akhbar Cina pada suatu ketika dahulu ). Dan jikalau kita lihat di negara-negara barat  terdapat hampir seluruh negara barat ada ‘China Town’ tetapi tidak pula wujud sekolah Cina.

Itu di negara orang. Negara kita lain. Datuk nenek kita sudah setuju tentang kewujudan sekolah Cina dan Tamil. Perlembagaan kita ada mencatatkan tentang penubuhan sekolah Cina dan Tamil. Justru harus tidak disentuh tentang penggunaan bahasa Cina dan bahasa Tamil di sekolah-sekolah verakular ini dengan syarat penggunaan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan diperkukuh dalam ertikata yang sebenar-benarnya.

Dan bukan Bahasa Cina dan Tamil sahaja harus diperluas penggunaannya, bahasa-bahasa lain juga harus dipelajari oleh rakyat Malaysia. Apa salahnya mengetahui dan mahir dalam banyak bahasa. Belajarlah bahasa Perancis, Arab, Jerman, Jepun dan bahasa-bahasa lain. Tak rugi.

Berbalik tentang mewajibkan penggunaan bahasa Inggeris. Sekiranya telah difikirkan betul-betul penting dan amat berguna dipelajarai untuk rakyat menerokai Kurun ke 21, apa salahnya diimplementkan. Takut kalau-kalau ramai orang Melayu tak lulus?. Pandangan sedemikian aku rasa sudah agak ketinggalan. Kita kena fikir semula. Mahir dalam penggunaan bahasa Inggeris itu penting ke ataupun lulus dalam peperiksaan itu penting.

Ramai dikalangan orang Melayu ( dulu-dulu le ) melanjutkan pelajaran di Universiti untuk mendapatkan ‘segulung ijazah’ bukan untuk mendapatkan ilmu. Itulah sikap orang Melayu dulu-dulu. Ini berbeza dengan pandangan kaum lain menghantar anak mereka melanjutkan pelajaran. Mereka mahu menacri ilmu. Dengan sebab itulah ramai pelajar-pelajar Melayu yang melanjutkan pelajaran ke USA misalnya memilih universiti yang bukan ivy League, yang agak senang untuk lulus. Sebab matlamat mereka ke universiti ialah untuk mendapatkan ‘ segulung ijazah’. Sekiranya mereka pergi untuk mendapatkan ilmu tentulah mereka memilih uiniversiti yang terkenal seperti Harvard, Standford, Princeton, Yale , MIT dan lain-lain. Namun begitu bukanlah tidak ada pelajar kita yang memasuki universiti berkenaan. Ada. Tak ramai. Bukan mereka tak layak memasuki universiti berkenaan, tetapi mereka sentiasa memilih jalan senang.

Berbaiik kepada persoalan mewajibkan bahasa Inggeris dalam peperiksaan SPM, sekiranya pihak kerajaan merasakan langkah ini penting, jangan teragak-agak lagi. Sediakan perancangan yang rapi kearah itu. Jangan berdolak dalik. Sekiranya kerajaan memikirkan rakyatnya perlu dilengkapkan dengan kemahiran berbahasa Inggeris, sepertimana yang difikirkan oleh negara Indonesia, Thailand dan Jepun juga, maka pihak Kementerian Pelajaran Malaysia perlu bersiap sedia kearah itu.

Jangan terlalu banyak ‘songeh’ ( meminjam kata-kata orang muda sekarang ). Sekiranya pihak kerajaan bimbang dengan apa yang terjadi kepada orang Melayu sekiranya dasar ini dilaksanakan, maka aku rasa kerajaan agak tersilap sikit. Sebelum Tanah Melayu mencapai kemerdekaan, ketika dibawah sistem penjajahan British, English adalah matapelajaran wajib lulus dalam semua peperiksaan kerajaan. Bukan sahaja ‘Lulus’ tetapi mesti mendapat “Credit” ( Kepujian ). Ramai pelajar-pelajar Melayu yang berjaya mendapat Credit. Dan ada juga yang gagal. Biasalah…

Soalnya ialah mengapakah ramai anak-anak Melayu berjaya menguasai bahasa Inggeris dengan baik ketika itu? Seingat aku lah tidak ramai anak Melayu ( dari kampung ) yang mendapat bimbingan dari guru-guru tuition. “ Meghacun” ( kata orang Perak). Tetapi mengapa boleh berjaya. Dengan cemerlang pulak!. Dan sampai ke universiti. Tun Sufian Hashim, anak kampung dari Kuala Kangsar berjaya pula menjadi pelajar terbaik dari Cambridge University dalam bidang undang-undang.  Mengapa boleh?

Berdasarkan andaian ini aku rasa jikalau kerjaan betul-betul merasakan bahasa Inggeris ini cukup penting dan yakin bahawa sekiranya rakyat negara ini dapat menguasai bahasa Inggeris dengan baik, maka negara ini akan lebih berjaya menguasai dunia global, maka kerajaan terpaksa mengorak langkah dengan segera. Tak salah mendapatkan pandangan dari rakyat terbanyak, tetapi kerajaanlah akhirnya yang membuat keputusan. Jangan flip-flop. Jikalau sudah betul-betul yakin, ayuh lakukan yang terbaik.


Abuhassanadam
28 Februari 2013 





No comments:

Post a Comment